Tavasz, kerékpár, biztonság!

Létrehozás dátuma:
Feltöltő szerv:
Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Rendőr-főkapitányság

A tavasz érkezésével egyre több kerékpár kerül elő a garázsok, pincék mélyéről és kerül használatba. A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztálya néhány tanáccsal segíti a tulajdonosokat.

Minél több bicikli van használatban, annál nagyobb az esély arra, hogy óvatlanságból, sietségből adódóan valaki nem zárja le kétkerekűjét. Ez lehetőséget ad a tolvajoknak arra, hogy meglovasítsák a drótszamarat. Gyakran téves biztonságérzetet adhat egy-egy rossz minőségű zár, egy biztonságosnak ítélt facsemete, amihez lelakatolják a kerékpárt. Az első lépcső a gondmentes kerekezéshez - a KRESZ szabályainak betartás mellett - a biztonság megteremtése, a körültekintő eljárás, a hely és a lezáróeszköz helyes megválasztása.

Mindig legyen lezárva a bicikli, még akkor is, ha csak pár pillanatra hagyja magára!

 

Az sem mindegy, hogy hogyan zárja le a lakattal a kerékpárját. Lehetőleg a kereket, vázat, illetve a láncot is rögzítse a lakat, mert egyéb esetben könnyű préda lehet a bicaj!

Nagyon fontos a lakat minősége is. Az elkövetők számos technikát alkalmaznak annak érdekében, hogy az olcsónak számító sodronylakatokat leküzdjék, például erővágóval, feszítővassal. A vastag lánc sem nyújt megfelelő védelmet, ha a rajta lévő zárszerkezet könnyen kinyitható. A hagyományos kulcsos zárak nem jelentenek nagy akadályt egy profi tolvajnak - ugyanez vonatkozik a számzáras vagy körkulcsos zárakra is. Ajánlott fúrott/lapos kulcsosat vásárolni, mert ezeket hagyományos – zárfésűs – megoldással nem lehet kinyitni.

Mindig válasszanak olyan zárat és hozzá tartozó láncot, fém hevedert, amely vágásálló, illetve a zárszerkezet magas biztonsági szintű. Néhány példa:

 

  • sodronyzár: Ezt már egy kisebb erővágóval is pár másodperc alatt el lehet vágni. Lehetőleg kerülje a használatát, persze, ha van más lehetőség!

 

  • gerinclakat: Masszívnak és biztonságosnak tűnik, pedig nem igazán az. Az acélborítás átvágása nem jelent nagy kihívást, a borításon belül pedig itt is ugyanolyan sodrony fut, mint a spirál zárak esetében.

 

  • lánc + lakat: A motoros és kerékpárboltokban kapható speciális lánc igen erős, de elég nehéz. Fontos, hogy egy jó minőségű lakat is legyen rajta!

 

 

  • U-lakat: Az egyik legbiztonságosabb módszer. A vastag edzett acél átvágása elég nehéz és körülményes. Figyeljen oda, hogy a zárszerkezete is megfelelő legyen!

 

  • "collstock" zár: az U-lakat előnyét (könnyű) ötvözi a lánc flexibilitásával. Edzett acél, magas biztonsági faktorral.

 

Ha megfelelő a védelem és helyesen, több ponton is rögzít a lakat, akkor is törekedni kell arra, hogy jól látható, forgalmas helyen legyen a bicikli! Soha ne kis, eldugott sikátorban hagyjuk ott, mert ez is lehetőséget kínálhat az elkövetőknek!

A kerékpáron - ha lehetőség van rá - ne hagyjunk értékeket, például lámpákat, kilométerórát, esetleg GPS-t, mert azokat könnyűszerrel megszerezhetik a tolvajok!

Regisztráltassa a biciklijét a „Bike Safe” programban, ahol a rendőrség adatbázisába rögzítik a kétkerekű adatait, amely lopás esetén megkönnyíti a felderítést!

Ha minden óvatosság és figyelmesség ellenére ellopják a kerékpárját, azonnal értesítse a rendőrséget a 112-es, vagy 107-es segélyhívók egyikén!

<< Vissza az előző oldalra