Nem az, aminek látszik

Létrehozás dátuma:
Feltöltő szerv:
Zala Vármegyei Rendőr-főkapitányság

Csalók adathalász programokkal és hamis weboldalakkal próbálnak a gyanútlan emberek bankszámláihoz hozzáférni Zalában.

Az esetek többségében a telefonálók banki ügyintézőként mutatkoztak be a hívott feleknek és közölték, hogy gyanús pénzmozgásokat látnak a számlájukon, ezért biztonsági okokra hivatkozva rávették a gyanútlan személyeket, hogy telepítsenek egy programot a telefonjukra, mellyel valójában a csalók távoli hozzáférést biztosítottak maguknak az adott eszközhöz. Ennek az alkalmazásnak a segítségével, mely a legtöbb esetben az AnyDesk vagy a TeamViewer elnevezésű applikáció, sikerült is a csalóknak a sértettek bankszámlájáról pénzt leemelniük.

Volt olyan eset is mely során a gyanútlan áldozat az internetes netbankjába akart csak belépni, azonban az interneten keresztül egy, az eredeti netbank felülethez megszólalásig hasonlító oldalra lépett be. Ez az online oldal a sértett részére az eredeti netbankhoz hasonló módon küldte a belépéshez szükséges nyolc számjegyű kódokat, így a személy nem fogott gyanút. A kódok beírását követően azonban a számlájáról – a sértett akaratán kívül – a pénzét átutalták egy idegen számlára. 

Mit tegyünk, hogy ne váljunk hasonló csalások áldozatává?

  • Minden esetben kezeljék fenntartással az ismeretlen telefonhívásokat!
  • Soha ne adja ki ismeretleneknek, főként ne telefonon, interneten a bankkártyája adatait, netbankja belépési adatait! A bankok az ügyintézés során soha nem kérik az ügyféltől ezeket az információkat, mivel az ügyfél-azonosítás során a valódi banki dolgozó ezen adatokat látja!
  • Ismeretlen eredetű programot soha ne telepítsen fel vagy töltsön le a számítógépére, illetve a telefonjára, bárki is javasolja azt Önnek! Ilyet a bankok soha nem kérnek az ügyfelektől és még arra sem kötelezik őket, hogy a netbankot használják.
  • Előfordulhat, hogy a bank valóban olyan pénzmozgást észlel az ügyfél bankszámláján, ami gyanúra adhat okot. Ilyen esetben felveszik az ügyféllel a kapcsolatot, és csak az adott tranzakcióra vonatkozóan kérnek megerősítést, hogy az teljesülhet-e, és ekkor is történik ügyfél-azonosítás. A bank telefonon soha nem ad utasítást semmilyen átutalásra az ügyfélnek.
  • Online történő bankkártyás fizetésnél, Netbankjába való belépés során mindig győződjön meg arról, hogy valódi bank oldalon adja meg az adatokat, más oldalon (pl. kereskedő oldalán) ne adja meg azokat!
<< Vissza az előző oldalra