Tíz év, több millió segélyhívás

Létrehozás dátuma:
Feltöltő szerv:
ORFK Kommunikációs Szolgálat

A hívásfogadó központok kialakítása hazánkban 2013-ban kezdődött meg. Ennek alkalmából a miskolci és a szombathelyi központokban jubileumi, ünnepélyes állománygyűlést tartottak.

Miskolcon - 2023. augusztus 15-én - dr. Hablicsek Nikoletta r. ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) Ügyeleti Főosztályának vezetője, majd másnap Szombathelyen dr. Kuczik János Zoltán r. vezérőrnagy, rendészeti országos rendőrfőkapitány-helyettes ünnepi állománygyűlésen köszönte meg az ott dolgozók egy évtizede tartó, áldozatos munkáját.

Az Európai Unió területén 1991 óta működik a 112-es egységes, ingyenes európai segélyhívószám, amelynek köszönhetően a bajbajutottak egyetlen szám hívásával tudnak segítséget kérni függetlenül attól, hogy mentőre, tűzoltóra vagy rendőrre van szükség. További előnye, hogy mivel az operátorok előszűrik a hívásokat, így a készenléti szervekhez már csak azok jutnak el, amelyek valóban reagálást igényelnek. Az egységes segélyhívó rendszer egyik legfőbb vívmánya, hogy segélyhívást már sms-ben is tudnak kezdeményezni a fogyatékkal élők, valamint a hallásérültek számára működik a szintén díjmentes 112 SOS mobil applikáció is. Alternatív segélykérő csatorna a járműbe épített automata segélyhívó rendszer, az úgynevezett E-call.

Magyarországon – Miskolcon és Szombathelyen – tíz évvel ezelőtt kezdték kialakítani az Országos Rendőr-főkapitányság alárendeltségében működő, segélyhívásokat fogadó és kezelő hívásfogadó központokat (HIK), a segélyhívásokra reagáló, a rendőri állományt irányító fővárosi/vármegyei tevékenység-irányítási központokat (TIK), illetve valamennyi rendőrkapitányságon létrejött a szolgálatirányító parancsnoki rendszer.

Az első segélyhívások 2014 márciusában futottak be a hívásfogadó központokba. Kezdetben csak a 107-es, majd 2016-tól a 105-ös, 2022-től pedig már a 104-es számon kezdeményezett hívásokat is a HIK operátorai kezelik.

A hívásfogadó központokban elsősorban a segélyhívások előszűrése történik, a hívásfogadó operátorok kikérdezik a bejelentőt, a kapott információkat rögzítik, az eseményt minősítik. A további intézkedést igénylő bejelentéseknél a lehető legrövidebb időn belül megállapítják az esemény helyszínét és a hívást átkapcsolják a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező készenléti szerv (rendőrség, katasztrófavédelem, mentőszolgálat) ügyeletesének. Az operátorok a telefonhívásokat néhány másodpercen belül felveszik. Munkatársaink az angol és német nyelveken érkező bejelentéseket is kezelni tudják.

A két hívásfogadó központban összesen 570 munkatárs végzi feladatait. 2014. március 13. és 2023. augusztus 1. között 43 696 895 segélyhívás érkezett, átlagosan naponta 14-15 ezer hívást kezelnek a központokban dolgozó kollégák. Az operátoroknak munkájuk során számtalan drámai helyzetben kell gyorsan, empatikusan, de egyben higgadtan és logikusan cselekedniük. Kiemelt szerepük van abban, hogy az életmentő segítség időben eljusson a megfelelő helyre.

A beérkező segélyhívások körülbelül 15%-a információkérés, nagyjából 40% igényli a három készenléti szerv valamelyikének beavatkozását, és kicsit több mint 45% egyik kategóriába sem tartozik. Az ORFK kiemelt feladatként kezeli az indokolatlan hívások számának visszaszorítását, amely napjainkra a kezdeti 70-ről 45%-ra csökkent.

 

Összességében tehát az egységes segélyhívó rendszer magyarországi megvalósításával csökkentek a készenléti szerveket terhelő fals hívások, a felszabaduló időt és energiát ezáltal a gyorsabb és hatékonyabb reagálásra tudják fordítani, így minden bajbajutott hamarabb jut segítséghez.

<< Vissza az előző oldalra