Azonosítók tudorai

Létrehozás dátuma:
Feltöltő szerv:
Zsaru Magazin

Rendszeresen tartanak továbbképzést a közúti határátkelőhelyeken dolgozó zsaruknak a felső kategóriás, az európai lopási listák élén található járművek azonosítási műhelytitkaiból.

Az eredmény mérhető, nap mint nap foglalnak le lopott autókat a határon.

Egy román férfi egy Német­országban körözött Volks­wagen Tiguan terepjáróval akarta elhagyni Magyarország területét Kiszombornál november 26-án hajnalban. Két iraki férfi egy VW Sharannal akart az országból kilépni Röszkénél november 25-én délután. A jármű szerepelt a Schengeni Információs Rendszerben, a német hatóságok körözték. Egy 36 éves bosnyák férfi egy Audi Q5-ös, osztrák rendszámú gépkocsival kilépésre jelentkezett Tompánál november 24-én délben. Az el­len­őrzésen a zsaruk megállapították, hogy a gépkocsi rendszáma és a forgalmi engedélye nem eredeti, és az alvázszámát is megváltoztatták, a jármű körözését a svéd hatóság rendelte el. Csengersimánál jelentkezett kilépésre november 24-én délben személykocsival egy 43 éves román férfi. A zsaruk megállapították, a járművet a Schengeni Információs Rendszerben a francia hatóságok körözték. Ugyanezen a napon ugyanitt akarta elhagyni az országot személyautóval egy 42 éves román férfi is. Az adatok ellenőrzésekor kiderült, hogy a Peugeot-t az olasz hatóságok körözték. Egy Audi Q7-es terepjáróval akarta átlépni a határt Gyulánál egy román férfi november 24-én délután.

Ezek november utolsó hétvégéjének az eredményei. Az intézkedésekről a határrendészeti kirendeltségek ügyeletesei az ORFK Nemzetközi Bűnügyi Együttműködési Központ SIRENE irodáján keresztül értesítették a körözést elrendelő hatóságokat. A járműveket lefoglalták, a sofőrök ellen a külföldi hatóságok intézkednek.

Magyarország schengeni határain a zsaruk körözött járművek felderítésében elért eredményei példaértékűek az Európai Unióban. Ennek hátterében a feszes, pontos szolgálatellátás, a jól működő kockázatelemzés mellett az áll, hogy pontosan ismerik a lopott autók toplistáját, minden olyan járművet ellenőriznek, ami ebbe a kategóriába tartozik. Emellett rendszeresen tovább képezik a tudásukat, az okmánytípusokon túl az autók speciális azonosító jeleit is ismerik. Két éve a Land Rover terepjárói vezették az európai lopási listát. A cég magyarországi márkaképviseleténél megmutatták a zsaruknak, hol van az autókon két tucat rejtett egyedi jelzés, melyek alapján megállapítható a kocsi eredete. Ezek után sorra foglaltak le ilyen terepjárókat a magyar határon.

– A szakgimnáziumban harmadik éve tartunk ilyen irányú továbbképzéseket a rendőröknek – magyarázta Simon Róbert őrnagy, a Szegedi Rendészeti Szakgimnázium felnőttképzési és továbbképzési osztály főtanára. – Idén november 7-én és 8-án Toyota, Lexus és Range Rover gyártmányú gépjárművek azonosítását támogató képzést bonyolítottunk le. Tizennyolc magyar rendőrön kívül a FRONTEX képviseletében szolgálatot ellátó osztrák és német vendégtisztek is részt vettek a tréningen. A program keretein belül a résztvevők betekintést nyerhettek a legújabb elkövetési magatartások, hamisítási módszerek rejtelmeibe is, amiket szigorú szakmai titokként kezelünk. Az elméleti oktatásba osztrák rendőrségi gépjárműszakértőket is bevontunk. A gyakorlati képzés első részében az intézmény területén a márkakereskedők által rendelkezésünkre bocsátott autókon ismerhették meg a rendőrök a típusok jellegzetességeit. Ezt aztán a második kiképzési napon élesben is kipróbálhatták a Csongrád megyei közúti határátkelőhelyeken. Jelesre vizsgáztak! A képzésen elsajátítottak alapján megtaláltak és lefoglaltak két Toyota terepjárót, mindkettőnek meghamisították az azonosító jelzéseit. Ez a legjobb bizonyítéka annak, hogy ez a különleges képzés eredményes és hatékony. Míg 2015-ben és tavaly a Land Rover, 2017-ben már a Toyota vezette a lopási listát, a magyar zsarukon azonban nem tudtak kifogni a tolvajok. Ősszel a képzési program találatai mellett három terepjárót foglalt le a rendőrség csak Röszkén.

A zsaruk várják a folytatást, még több típus ismertető jegyeit szeretnék elsajátítani, hogy egyetlen lopott, körözött gépjármű se hagyhassa el Magyarország területét.

VÉGH ATTILA

FOTÓ: ERDEI MIHÁLY

<< Vissza az előző oldalra