Élesben is gyakorlatoztak

Létrehozás dátuma:
Feltöltő szerv:
Zsaru Magazin

A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Rendőr-főkapitányság háromnapos tréninget szervezett a határ mentén szolgálatot teljesítő zsaruk részére.

A képzés kiemelt témája volt a gépjárművekkel kapcsolatos bűncselekmények felderítése.

Szeptember 25-től 27-ig a Záhony Határrendészeti Kirendeltség adott otthont a 60 fő részvételével megerősített szolgálatnak. A félnapos elméleti tapasztalatcserét és esettanulmányok megvitatását követően a határrendészek három Szabolcs megyei határátkelőhely forgalmának ellenőrzésében vettek részt.

– Idén harmadik alkalommal hívtuk össze a gyakorlatban már jelentős tapasztalatokkal rendelkező kollégákat közös gondolkodásra. Vendégül láttuk a Hajdú-Bihar, Békés, Csongrád, Bács-Kiskun és Somogy megyei határrendészeket is – mondta Gáll József alezredes, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Rendőr-főkapitányság Határrendészeti Szolgálatának vezetője.

Az ország határain feladataikat ellátó zsaruk összetartó közösséget alkotnak. Egyazon célért munkálkodnak, hogy a határvonal megvédésével a bűnözésnek is gátat szabjanak.

– A gépjármű-azonosítás módszertanának tárgykörében vitattuk meg a munkánkban tapasztalt új jelenségeket, bűnelkövetési technikákat – folytatta az alezredes. – A hamisítók nemzetközi szinten találnak ki újabb és újabb módszereket. Igyekszünk információáramlással, valamint a gyártók és a külföldi rendőrök segítségével megnehezíteni a dolgukat. Az autótolvajok általában egy-egy kocsitípusra szakosodnak. Érdekes megfigyelni, hogy a bűnelkövetők időről időre váltanak, hogy éppen milyen márkájú autókat kötnek el, nyilván azzal összefüggésben, hogy a piacon milyen típusokra van kereslet, mi éppen a divatos. Két évvel ezelőtt a BMW, Audi, Mercedes ment, tavaly a Range Roverek tűntek el gyakran, manapság bűnözői körökben a Lexus és a Nissan a felkapott. Szabolcs megye kiemelt határforgalmat bonyolít le, éves viszonylatban több mint 500 ezer autó hajt át az itteni határátkelőhelyeken. Ez a hazai gépjárműállománynak körülbelül a nyolcada.

A záhonyi oktatási teremben idén igazi szakértői fórum alakult ki a résztvevők között. Fontos ismereteket osztottak meg egymás között a különböző járműtípusokat illetően. Számtalan elsődleges azonosítási pont helyét, kiegészítő matricák, illetve másodlagos azonosítók rejtekhelyeit osztották meg egymással. A kívülállóknak fel sem tűnő apró részletek szögleteit, kerekítési, átkötési módozatait vitatták meg. Ahogyan ők mondják: főként az első és másodvonalas ellenőrzési pontok kritériumairól esett szó a megbeszéléseiken. Miniatűr vizsgálati pontokra, apró, nehezen vagy éppencsak hamisítható momentumokra helyezték a hangsúlyt, hogy a gépjárműtolvajok és hamisítók könnyebben lelepleződjenek.

– Az átbeszélt információk a gyakorlatba ültetve rögzülnek igazán, éppen ezért 20 fős csoportokra osztottuk fel a megjelenteket. Minden csapat élére egy profi instruktort állítottunk. Záhonyban, Csengersimán és Beregsuránynál a szolgálatos állományon felül kezdtek ellenőrzésbe – tette hozzá Simon Róbert őrnagy, a Szegedi Rendészeti Szakgimnázium főtanára.

Az egyenruhások protokoll szerint dolgoznak, azonban nagyon sok múlik a határrendészek tapasztalatain, szakmai megérzésein.

–  Az országba bebocsátást kérő vagy éppen hazánkat elhagyó járműre pillantva kockázati elemzést végzünk – folytatta az őrnagy. – Figyeljük az autó típusát, honnan és hová tart, milyen állampolgárságú a sofőr, és a járművön melyik ország hatósági jelzése van. Ha bármi gyanús, akkor még a szokásosnál is alaposabb ellenőrzésnek vetjük alá az azonosító jegyeket, egyedi azonosító pontokat tüzetesen vizsgáljuk. Közvetlenül és külföldi kollégáink révén is kapcsolatban állunk a legnagyobb járműgyártó cégekkel. Általuk hozzáférünk a gyári azonosítókat jegyző adatbázisokhoz, termékleírásokhoz. Külföldi kapcsolataink – és ebben kiemelném a lengyel határőrséget – folyamatosan tájékoztatnak minden újfajta bűnelkövetési magatartásról. Kollégáimból önszerveződő csoport alakult a gépjármű-azonosítás támogatására, és ebben a formában is megvitatjuk az éppen aktuális fejleményeket. A nap 24 órájában információkkal támogatjuk a határszolgálati ellenőrzést, ha kell, megbeszéléseket tartunk egy-egy fogósabb kérdés miatt.

A használható tudással a zsaruk kézzelfogható eredményeket produkálnak. Egy-egy tréning után szolgálati helyükre visszatérve megnő a problémás autók lefoglalásának száma. Az eredményes nyomozás befejeztével a külföldi vagy éppen hazai biztosítók képviselői, tulajdonosok rövid időn belül visszakapják az ellopott járműveket.

A képzés szervezői arról számoltak be, hogy a tréningeket megelőzően évente 23-25 lopott gépkocsit sikerült azonosítaniuk, idén ez a szám mára elérte a 61-et. Az oktatás előtti éjjel Beregsurányban egy ukrán állampolgárságú férfi által vezetett Toyota C-HR szúrt szemet egy határrendésznek. Típusmatricája és a gépkocsi alvázszáma lett gyanús. Kiderült, hogy nemrégen Németországból lopták az autót. A bűntett elfedésének reményében eredeti azonosító jegyeinek egy részén változtattak, azonban az éberség ezúttal is győzedelmeskedett.


FENYVESI BEÁTA
FOTÓ: FÜLÖP MÁTÉ

<< Vissza az előző oldalra