Felkészülten a volánnál

Létrehozás dátuma:
Feltöltő szerv:
Zsaru Magazin

Vezetéstechnikai képzéssel készítik fel a zsarukat az ORFK Rendészeti Szervek Kiképző Központjának (RSZKK) oktatói az új Mercedes rendőrautók irányítására.

A rendőrségi célra kialakított, automata sebességváltós gépkocsikkal júliusig 900 zsaru gyakorolhat az örkényi Euroringen.

 


Ismertetik a tanfolyam menetét

 

– Tudatosan hoztuk az ország harmadik leghosszabb aszfaltozott pályájára a tanfolyamot. Helyre van szükség ahhoz, hogy a sofőrök megtapasztalják az autók menettulajdonságait – mondja Hoffer Zsolt őrnagy, vezetőoktató, az RSZKK gépjármű-vezetéstechnikai alosztályának vezetője. – A képzéssorozat minden napján nyolc autó érkezik, tizenhat kollégát készítünk fel a típus használatára. A rendőrségi járműflottába került 225 darab Mercedes B-ket 2,0 literes, 184 lóerős turbós benzinmotor hajtja, igen dinamikusan gyorsulnak. Alapvetően elsőkerék-hajtásúak, de a beépített intelligens rendszer a tapadás változásának függvényében megosztja a hajtást a kerekek között. Az autók fokozatmentes automata sebességváltósok, az előválasztó kar a kormányoszlop jobb oldalára került, ezért az autókban a kormány jobb oldalán megszokott kapcsolók átkerültek a bal oldali bajuszkapcsolóra.

 


Kitapasztalják a menettulajdonságait

 

Ezeket a Mercedeseket rendőrségi célra alakították ki, speciális belső teret kaptak: a lábrésznél akkumulátortöltővel kombinált helye van a rúdlámpának, az ülések megerősített kárpitja jól ellenáll a derékon hordott bilincs, könnygázspray, maroklőfegyver dörzsölésének, a csomagtartóban elég hely van a lövedékálló mellényeknek és más terjedelmesebb felszerelési tárgyaknak.

 


Fikó József: Jó autókhoz jó sofőröket képzünk

 

– A képzésen részt vevők egyre nagyobb tempóban gyakorolják a különböző vezetéstechnikai fogásokat – magyarázza Fikó József főtörzszászlós, az RSZKK vezetőoktatója. – A kormány megfelelő szögben való megmarkolásával egy mozdulattal, biztonságosan lehet 270 vagy 360 fokot is tekerni a volánon. A terelőbóják kerülgetésével gyakorolják a kollégák a tekintet vándoroltatását, így kialakul a látómező folyamatos ellenőrzésének készsége. Az egyre nagyobb sebességgel végrehajtott egy íven kanyarodás gyakorlása után azzal nehezítjük a feladatot, hogy közben a kanyar ívével ellentétes irányban akadályt kell kikerülniük a vezetőknek.

 


Koncentrálni kell

 

A Mercedesek róják a köröket, és ha kell, pillanatok alatt megállnak. Adaptív fékrendszerük a gáz elvételekor már rákészül a lassításra, közelebb engedi a fékbetéteket a tárcsákhoz. A vészfékezéshez határozott pedálkezelés kell, ha „megrúgják a féket”, a Mercedesnek a jó minőségű, száraz aszfaltúton 80 km/h-s tempónál mindössze hatméteres a fékútja. Egy 184 lóerős autóban koncentrálni kell a testtartásra is: a gép uralásához fontos, hogy a sofőr fékezéskor, gyorsításkor, kanyarodás közben is stabilan, felsőteste imbolygása nélkül üljön a vezetőülésben. A kiképzésen a zsaruk megtanulják, szolgálati feladataik végrehajtása során hogyan tudják a lehető legbiztonságosabban irányítani az új Mercedes rendőrautókat.

 

SZILÁGYI ATTILA
FOTÓ: BARTALUS LAURA

<< Vissza az előző oldalra