Korszerű flottát üzemeltetnek
Újabb stratégiai hatáskörrel ruházták fel a rendőrséget. Január 1-től a Készenléti Rendőrség garantálja a betegellátás folyamatos és zavartalan működését a légi mentés technikai feltételeinek biztosításával.
Egy 2018-as kormányhatározatban előírtak szerint a magyar állam tulajdonosi érdekeit képviselte a rendőrség, amikor megvásárolt kilenc darab Norvégiában használt, EC135 P2+ típusú mentőhelikoptert.
– A magyar rendőrség használt, ugyanakkor kitűnő állapotú, átlagosan tízéves EC135 P2+ mentőhelikopter beszerzéséről intézkedett – tájékoztatott minderről Nagy György ezredes, a Készenléti Rendőrség Különleges Szolgálatok Igazgatóságának igazgatója. – A rendőrség a gépeket a megvásárlást követően a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. részére adta át használatra. Az adásvételi szerződés szerint a mentőhelikopterek teljes körű karbantartását és hibajavítását az eladó biztosítja.
A kormányzati szándék arra irányult, hogy a magyar állam a légi mentés terén saját tulajdonú flottával rendelkezzen, amely garantálja a folyamatos és zavartalan működést.
– A határozat egyben arra is kitért, hogy a jövőben a rendőrség felel a légi mentés műszaki feltételeinek biztosításáért – számolt be az előzményekről az ezredes. – A megvásárolt gépek állami tulajdonba kerültek, a vagyonkezelői jogokat a rendőrség gyakorolja. Az újonnan vásárolt légi járművek üzemeltetését a Légimentő Nonprofit Kft. végzi, az egészségügyi szakmai irányítást pedig továbbra is az Országos Mentőszolgálat főigazgatója látja el. A mentőhelikopterek riasztása szintén a mentőszolgálat feladata maradt. Az új gépek a mentési tevékenység korábbiaknál is magasabb színvonalú ellátására alkalmasak. Az előző EC135 típusú gépekhez viszonyítva ezeknek a járműveknek korszerűbb képességei vannak. Az új helikopterek már robotpilótával, időjárásradarral, kompatibilis kabinkialakítással és éjjellátó képességgel felszereltek.
A robotpilóta a helikopterekbe épített támogató eszköz, amely a pilóták munkaterhelését hivatott csökkenteni, ezáltal növelve a munkabiztonságot. Az időjárásradar pedig előre jelzi az aktuális időjárási helyzetet, ami nagymértékben hozzájárul a biztonságos repüléshez.
– Érdemes megemlíteni, hogy korábban csak nappali fényviszonyok között volt lehetséges a légi mentés. Ezek a gépek viszont már alkalmasak arra, hogy a szakemberek éjjel légi megközelítéssel is végezzenek egészségügyi ellátást – folytatta Nagy György. – A beszerzett mentőhelikopterek egészségügyi felszerelése is modernebb eszközöket tartalmaz, az új járművekhez vadonatúj orvosi berendezéseket vett a rendőrség. A megvásárolt gépek szolgálatba állítása már megtörtént, teljeskörűen bevethetők, riasztásra készek. A mentést végző pilóták, orvosok, ápolók rendelkezésre állnak, és a korábbiaknak megfelelő hozzáértéssel és elkötelezettséggel látják el a bajbajutottakat. Egy tavaly elfogadott kormányrendelet rendelkezései arról szólnak, hogy a kormány által biztosított forrásokból új légimentőbázisok épüljenek, illetve a már állami tulajdonban lévőek felújítását, korszerűsítését is fedezzék. Jelenleg három állami tulajdonú bázis üzemel az országban. Budaörsön található a központ, mellette Balatonfüreden és Szentesen vannak saját mentőbázisok. Ezek a létesítmények jó állapotúak, alkalmasak a feladat zavartalan ellátására. További négy felszállóhelyről indulnak még mentést végző helikopterek, ezek nem állami tulajdonú bázisok, használatuk bérleti szerződés alapján történik. A rendőrség feladata, hogy a jövőbeli beruházásokat menedzselje, és újabb, állami tulajdonú bázisokat építtessen miskolci, hajdúsámsoni, szekszárdi és marcali telephelyen. A megépülő korszerű objektumok a rendőrség vagyonkezelésébe tartoznak majd. Az innováció további eleme a budaörsi, a balatonfüredi és a szentesi bázis korszerűsítése lesz, illetve az ország különböző pontjain hét mobil üzemanyagkút kialakítására kerül majd sor. Ez utóbbi fejlesztés megvalósulásának pozitív hozadéka lesz, hogy hazánk területén 30 perces repülési távolságra lesznek egymástól az üzemanyag-vételezési lehetőségek. Továbbá folyamatban van tíz darab, teljes orvosi felszereléssel rendelkező új mentőkocsi beszerzése is annak érdekében, hogy az egészségügyi személyzet a repülésre alkalmatlan időjárás esetén is rendelkezésre álljon és segíteni tudjon.
A kapcsolódó fejlesztések a hozzáértők szerint megnövelik az ország területének légi mentés általi lefedettségét, és biztosítják a lakosság hatékonyabb egészségügyi ellátását.
– Érdemes tudni, hogy a mentőhelikopterek kihasználtsága évről évre növekszik – nyilatkozta Mohai Attila, a budaörsi légimentők bázisának vezetője. – A budaörsi bázisról tavaly 700-800 esetfeladathoz riasztottak helikoptert. Ez a szám országosan, nagyságrendileg eléri a 2000-et. A mentőhelikoptereknek az autókhoz képest megvan az az előnyük, hogy nem kell alkalmazkodniuk a forgalomhoz és a közút adottságaihoz. Az átlagos sebességük is jóval meghaladja a mentőautókét. Az egészségügyi személyzet 240 km/h-val tudja megközelíteni a traumák helyszíneit, így gyorsabb reakcióidő várható olyan esetekben, amikor akár néhány másodperc is számíthat. A szakmai protokoll előír bizonyos eseményeket, amikhez helikopter szükséges, ilyenek például a légi események vagy a tömegbalesetek. Nagyon nem mindegy, hogy egy krízishelyzetben milyen gyorsan érnek ki a kollégák, és mennyi időn belül tudják megkezdeni a sürgősségi ellátást.
A Készenléti Rendőrség technikai jellegű bevonása mellett a lakosság a jövőben is számíthat a légi mentés folyamatosságára. A fejlesztések eredményeként pedig a technika szélesebb körű használhatóságával az eddigieknél is jobb minőség várható.
FENYVESI BEÁTA
FOTÓ: FÜLÖP MÁTÉ