Közlekedj európai módra!

Létrehozás dátuma:
Feltöltő szerv:
Zsaru Magazin

Szász Zsófia alezredes irányítja tavaly szeptembertől az Európai Közlekedési Rendőrségek Hálózata (TISPOL) közúti bűncselekményekkel foglalkozó csoportját. Az ORFK főreferense szerint közlekedésbiztonsági szempontból van még mit tanulnunk.

Angol–olasz szakos nyelvtanárként diplomázott, 1997-es felszerelése óta a rendőrség nemzetközi kapcsolatainak ápolásával tölti idejét.

– Gyengébben, de beszélek németül, franciául és románul is. Korábban a rendőrség minden szakterületén kellett tolmácsolnom, fordítanom, de bevallom, nagyon örültem, amikor 2007-ben áthelyeztek az ORFK közlekedésrendészeti főosztályára, baleset-megelőzési területre – mondja a főreferens, aki azonnal kapcsolatba került a Tispollal. – 2008-tól dolgoztam a Lifesaver (Életmentő) projektben, három év alatt több mint 150 magyar kolléga tanulmányútját szerveztem meg. Az EU Mobilitáspolitikai és Közlekedési Főigazgatóságának forrásaiból finanszírozott Tispol kelet-európai balesetvizsgálók, -helyszínelők, járőrök nyugat-európai tapasztalatszerző útját tette lehetővé. A 2007-ig tartó rendkívül kedvezőtlen közlekedésbiztonsági trend után a statisztikai adatok nálunk is évről évre javulnak.

Szász Zsófiát munkája elismeréseképp 2014 szeptemberében a Tispol hétfős irányító testületének tagjává választották, ő képviseli elsőként Kelet-Közép-Európát a szervezetben, szeptembertől pedig a Tispol Közúti Biztonság Munkacsoportjának elnöke.

 

Szász Zsófia alezredes: Európában a sebességtúllépők okozzák a legtöbb balestet

 

– Több európai vagy regionális ellenőrzés összehangolása tartozik a munkacsoport tevékenységi körébe, a nemzetközi távolsági buszok ellenőrzésére összpontosító akció (Voyager) előkészítése hazánkban is folyik. Ami a közlekedésbiztonság javítását illeti, a hazai közlekedők és a magyar rendőrség közlekedésrendészettel, baleset-megelőzéssel foglalkozó szervei hatalmas fejlődésen mentek keresztül az elmúlt évtizedben. A baleseti statisztikai adatok évek óta tartó javulásának tavalyi megtorpanása nem csak ránk jellemző. Németországban 2011-ben jelentkezett hasonló trend, amelyre a Blitzmarathonok bevezetése volt a válasz, e sebesség-ellenőrző akciók előkészítésébe bevonták a lakosságot is. Az eredmény: a halálos balesetek száma azonnal mérséklődött. Tudomásul kell venni, Európában a gyorshajtók okozzák a legtöbb személyi sérüléses balesetet. Éppen ezért reméljük, a VÉDA rendszer üzembe helyezése visszafordítja a kedvezőtlen változásokat hazánk közlekedésbiztonságában.

És hogy mit gondolnak a Tispol szakemberei az EU célkitűzéséről, miszerint 2050-re nullára kellene csökkenteni a közúti közlekedési balesetekben elhunytak számát?

– Ambiciózus célok kellenek ahhoz, hogy komoly javulást érjünk el a közlekedésbiztonság területén – szögezi le az alezredes.

M. KOVÁCS RÓBERT

FOTÓ: ERDEI MIHÁLY

 

 

Traffipax civil kontrollal

A lakosság bevonásával méri a sebességet országszerte a rendőrség a Tispol Speedmarathon nevű akciója keretében.

– A Tispol idei összeurópai akciójához a magyar rendőrség is csatlakozott – tájékoztat Óberling József ezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályának vezetője. Április 14-éig lehetett javaslatot tenni e-mailben arra, hol mérjenek sebességet a VÉDA kamerái április 16–17-én. A javaslatokat összesítették, és a sebességmérők felállításának helyét nyilvánosságra hozták a  megyei főkapitányságok és az ORFK honlapján.

<< Vissza az előző oldalra