Kulmbachi diadal

Létrehozás dátuma:
Feltöltő szerv:
Zsaru Magazin

Idén sem engedték ki gázmarkolaton edzett kezükből az aranyat a magyar motoros zsaruk.

A rendőrmotorosok Kulmbachban április 26–29. között megrendezett, nem hivatalos ügyességi Európa-bajnokságáról aranyéremmel és egy ötödik helyezéssel érkezett meg a kéttagú hazai küldöttség.

A motoros szolgálati ág évtizedek óta töretlen népszerűségnek örvend a legtöbb állam rendőrségénél. Kívülálló talán nehezen értheti, hogy miért okoz különleges örömöt a többmázsás gépek nyergében, az időjárás viszontagságainak kitéve, a karosszériát nélkülöző munka, ezt érezni kell. A motoros közlekedésnek mindig volt valamiféle romantikája. A többi gépjárműhöz képest közvetlenebb a kapcsolat az úttal, és a szabadság érzete uniformisban is megérinti a vasparipák lovasait. A motorok mára precíziós műszerekké finomodtak, használatuk üzembiztosabb és biztonságosabb lett – mit sem vesztett azonban a kétkerekű közlekedés, így ez a szolgálati terület sem vonzerejéből. A magyar motoros rendészetnek komoly hagyományai vannak, eredményei kontinensszerte elismertek. A Németországba utazó csapat vezetője, Palkovics Viktor alezredes, a Nógrád Megyei Rendőr-főkapitányság (NMRFK) közlekedésrendészeti osztályvezetője beszélt a szolgálatról:

– Parancsnoki beosztásom előtt magam is adtam szolgálatokat motoron, még 1994 és 1996 között. Erre az időszakra esett a magyar rendőrségnél a képzés átgondolása és átalakítása. A vezetés részéről megfogalmazódott, hogy a kollégák épsége érdekében képességeiket nem elég egy egyszeri vizsgával igazolniuk, hanem aktuális felkészültségükről minden szezon előtt számot kell adniuk. A motoros szolgálati ágban tehát folyamatos számonkérés uralkodik, ami ennek megfelelően minden munkatársunktól naprakész tudást követel. Ezt a készenléti állapotot, tudásmegőrzést természetesen segítik a motorok nyergében, univerzális feladatmegoldásokkal eltöltött órák-napok, a gyakorlatban megszerzett és továbbcsiszolt vezetéstechnikai kompetenciák. A ma motoros rendőrének hatósági hivatása gyakorlása mellett uralnia és irányítania kell a rendszeresített típusokat, azokkal mindig készen kell állnia a legkülönfélébb feladatok végrehajtására, legyen szó járőrözésről, delegációkísérésről, autópályán alkalmazott, kivezetéses ellenőrzésről vagy rendezvénybiztosításról.

Ehhez képest, gondolhatnánk, ujjgyakorlat a kulmbachi verseny, ahol a bírák „csak” a járműkezelési profizmust vizslatják. Igen ám, de mindezt nemzetközi mezőnyben, és olykor tizedmásodpercekkel versenyezve, minden esztendőben újabb és újabb feladatsort teljesítve. Tavaly tempós, nagy sebességet követelő pályát állítottak össze a rendezők – Palkovics alezredes stratégiájának megfelelően akkor a magyar BMW 900 RT-k tankjából le is engedték a fölös üzemanyagot, hogy a riválisokhoz képest csekélyebb hengerűrtartalmú motorok ezzel a megengedett súlycsökkentéssel minél könnyebbek, dinamikusabbak lehessenek. Idén erre nem volt szükség: a rafinált, kimondottan lassú pályán bőven elég volt a köpcös, 0,9 literes kék-fehér járgányok lóereje, nyomatéka, valamint jól kamatozott irányíthatóságuk. A résztvevőknek folyamatosan szűkülő csigavonalban kellett haladniuk, a leglassabb sebesség mellett teljesítve a visszafordítókat és a különböző nyomvonalakon haladást. A verseny szorosságát és a hibák szigorú megbüntetését mutatja, hogy a tavalyi második helyezett, Major Zoltán törzszászlós, a Tatai Rend­őrkapitányság járőrvezetője egyetlen lábletétel miatt szorult az ötödik helyre, Sánta Szabolcs főtörzsőrmester, a Zala Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának járőre azonban, ápolva a hagyományokat, hatodjára hódította el magyar motorosként az elsőséget.

mz
Major Zoltán törzszászlós

 

HAT ÉVE AZ ÉLEN

Sánta Szabolcs főtörzsőrmester idén Zala megyét tette fel a kulmbachi bajnokok listájára. 2014-ben és 2015-ben Horváth Balázs törzszászlós (BRFK), 2016-ban Szabó Zoltán törzszászlós (BRFK), 2017-ben Farkas Attila főtörzsőrmester (CSMRFK), míg tavaly Kótner Zoltán főtörzszászlós (NMRFK) győzedelmeskedett. Látható: hazánkban országszerte, a fővárosban, északon, délen, keleten és nyugaton is magasan képzett, európai elsőséget magukénak mondható motoros zsaruk ülnek a szolgálati vasak nyergében.

s
Sánta Szabolcs főtörzsőrmester, a kulmbachi győző

 

Szilágyi Attila
Fotó: Béres Márton, Rendőrség

<< Vissza az előző oldalra