Mindenre felkészülnek

Létrehozás dátuma:
Feltöltő szerv:
Zsaru Magazin

A légitolonc-kísérők feladata, hogy hazájukba juttassanak vissza az országból kitoloncolt embereket. Rajtuk múlik, hogy a repülőn semmilyen atrocitás ne történhessen. Ennek módját tanulta meg ötnapos képzésen 12 kísérő.

A Frontex (Európai Határ- és Partvédelmi Ügynökség) azzal a kéréssel fordult Magyarországhoz, hogy kitoloncolási feladatok hatékony végrehajtása érdekében járuljon hozzá egy gyors reagálású európai egység létrehozásához, biztosítson visszatérési szakértőket és kísérőket, valamint független megfigyelőket (monitorokat).

Rico Löwe
Rico Löwe

– Ebbe az egységbe minden uniós tagország delegál szakembereket – mondta Borsa Csaba alezredes, az ORFK Rendészeti Főigazgatóság idegenrendészeti osztályának vezetője. – A gyors reagálású egység célja, hogy ha egy tagállamban egy nagyobb visszatérési művelethez nem áll rendelkezésre megfelelő létszámú kísérő szakértő (escort leader), akkor ebből a bázisból kérhessen. Magyarországon a határrendészeti főosztály koordinálja a visszatérési műveleteket, míg a gyakorlati végrehajtást a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság (RRI) légitolonc alosztálya végzi. Azokat a harmadik országbeli állampolgárokat kísérjük vissza hazájukba, akiket az idegenrendészeti eljárás során a bíróság vagy az idegenrendészeti hatóság kiutasít, ám önként nem hajlandóak távozni, és távozásuk csak rendőri kísérettel valósulhat meg.

Mivel köztük vannak olyanok is, akik erőszakos bűncselekményt követtek el, és a szabadságvesztésen felül mellékbüntetésként szabták ki rájuk a kiutasítást, fontos, hogy a kísérést végző rendőrök szakmailag mindenre fel legyenek készülve.

– Mindenre! – jelentették ki Schneider László törzszászlós és Gubinyi Attila főtörzs­zászlós, az alosztály referensei, akik két kollégájukkal, Devcsics János és Molnár Erzsébet főtörzszászlósokkal együtt Amszterdamban elvégezték a Frontex escort leader tanfolyamot. – Minden kísérést komolyan kell venni, hiszen akarata ellenére kell hazájába visszatoloncolnunk egy embert, aki olykor megpróbál magában vagy bennünk kárt tenni, illetve viselkedésével szabotálni a gépre szállását, hogy meghiúsítsa a hazatérését.

A visszautaztatás történhet polgári, menetrend szerinti járaton vagy speciális légitolonc-járaton, amelyre összegyűjtik több tagállam kiutasított polgárait. Természetesen ők is megfelelő számú kísérettel utaznak. Ha a visszatérést az idegenrendészeti hatóság munkatársai megszervezték, egy nappal a gép indulása előtt az RRI őrzött szállására hozzák a kitoloncolásra váró embert.

A kísérőknek kell felvinni a body cuffot viselő kitoloncolt személyt a gépre
Feladatértékelés

– Mindig utánanézünk a róla összeállított anyagban az előéletének, hogy tudjuk, mire számíthatunk – folytatta Schneider László. – Meglátogatjuk, hogy megismerjük és elmagyarázzuk neki, mi fog történni. Az így szerzett benyomások alapján besoroljuk egy kockázati szintre: az egyes a nyugodt, a kettes szintű a verbálisan agresszív, illetve passzívan ellenálló, míg a hármas a fizikailag is agresszív. Eldöntjük, hogy szükség van-e bilincs használatára, amit civil járat esetén a pilótával is minden esetben egyeztetni kell.

– A kitoloncolt viselkedése határozza meg, hány ember szükséges a kíséréséhez – tette hozzá Gubinyi Attila. – Minimum ketten megyünk, a repülőgépen probléma esetén csak magunkra számíthatunk, nem kérhetünk erősítést. Mindenre fel kell készülnünk, a biztonság a legfontosabb. Ezért is végeztük el a Frontex képzését. Minden esetben arra törekszünk, hogy az adódó konfliktust kommunikációval oldjuk meg. Ez az esetek túlnyomó többségében sikerülni is szokott, így az utasok többnyire észre sem veszik, hogy mi is a járaton vagyunk.

Légitolonc esetén a rendőrök és a kísért személy szállnak fel először a repülőgépre, és általában a hátsó sorban foglalnak helyet, távol a vészkijárattól és a konyhától. Az utazás alatt szigorú szabályok érvényesek: sem a kísérők, sem a toloncolt személy nem ihat forró italt, az evőeszközök közül csak kanalat használhatnak.

– Hogy a Frontex gyors reagálású egységébe mi is tudjunk megfelelő számú és tudással rendelkező kísérőt biztosítani, az ORFK meghirdetett egy pályázatot – tudtuk meg Bregovic Zsuzsanna alezredestől, az RRI idegenrendészeti osztályának vezetőjétől. – A jelentkezőkből 21 kollégát választottak ki, akik közül kilencen már korábban levizsgáztak, a többieknek szeptember 11. és 15. között tartottunk az RRI-n egy képzést, amelynek teljes költségét a Frontex vállalta. A tanfolyamot az a négy kollégám tartotta, akik rész vettek az amszterdami tanfolyamon, valamint segítségünkre volt a Frontex munkatársa, Rico Löwe. Meghívtuk két macedón kollégánkat is, mivel az ottani szervek a Frontexszel közösen hasonló képzések elindítását tervezik hazájukban.

Bregovic Zsuzsanna alezredes
Bregovic Zsuzsanna alezredes

– Az öt nap alatt a kíséréshez szükséges speciális elméleti és gyakorlati ismereteket sajátíthattak el az ország minden részéből érkező kollégák – mondta Devcsics János. – Megtudták, milyen jogszabályok, egyezmények szabályozzák a munkánkat itthon és a nemzetközi légtérben. Egy Police Medic-es kolléga egész­ségügyi oktatást tartott, amelyben sorra vették többek között a speciálisan repülés közben előforduló egészségügyi panaszokat, illetve azt is, miként lehet kiszűrni, ha valaki csak tetteti a rosszullétet. Igazi repülőgépen is gyakorolhattak a kollégák: megtapasztalhatták a gép adottságaiból fakadó szűkös helyeket, és kipróbálhatták ilyen körülmények között a testi kényszer alkalmazásának lehetőségeit.

Ennek kétségkívül legérdekesebb momentuma az volt, amikor a az úgynevezett tolonc-járatokon a nemzetközi szakemberek által már alkalmazott body cuffot használhatták. Az amerikai típuson bilincs, a francián műanyag csatok és tépőzár biztosítja, hogy a hevesen ellenálló emberre felhelyezve biztonságosan lehessen vele a repülőgépen utazni. A body cuff felrakása nem egyszerű feladat, főleg, ha nem együttműködő a kísért személy, ezért legalább négy rendőr kell hozzá. A kezekre és lábakra erősített eszköz felhelyezése után a kiutasított személy nem tud járni, ezért a rendőröknek kell felvinniük a gépre, majd ott leültetni az egyik székbe.

– Ez az első ilyen képzése a Frontexnek Magyarországon, és azt kell mondanom, nagyon jól sikerült – értékelte a tréninget és a feladat végrehajtását Rico Löwe. – A tanfolyamot az Amszterdamban végzett négy magyar kolléga tartotta, a Frontex által kialakított sztenderdnek megfelelően. Remek munkát végeztek.

FERENTZI TÜNDE

FOTÓ: SZABÓ LÁSZLÓ

<< Vissza az előző oldalra