Ősz a Dunán

Létrehozás dátuma:
Feltöltő szerv:
Zsaru Magazin

Létezik egy kapitányság Budapesten, amely túlterjeszkedik önmagán – területileg mindenképpen.

A Dunai Vízirendészeti Rend­őrkapitányság leghosszabb és legnagyobb vízhozamú folyamunk Rajkától Mohácsig terjedő szakaszán és mellékvizein illetékes. A habok tetején és a parton hat rendőrőrssel és három körzeti megbízotti csoporttal lát el szolgálatot.

Mit csinál a vízi rendőr a nyár elmúltával? Hogyan telik a szolgálat, ha folyamatosan imbolyog a közeg a zsaru talpa alatt? Kiből lehet jó vízi zsaru? Fekete Tamás alezredes, a Budapesti Vízirendészeti Rendőrőrs parancsnoka válaszol:

– Szezonban fokozott erőfeszítést kíván a biztonság megteremtése. Ebben az időszakban nem csupán a vízre szállók, parthasználók száma miatt kell fokozottan koncentrálnunk, de a Dunához, Dunára látogató tömegek összetétele okán is. Ilyenkor mindenki szeret vízközelben lenni, sokszor az alapvető felkészültség, öngondoskodás híján is. Kiemelt figyelmet fordítunk az életkori sajátosságaik miatt kifejezetten veszélyes csoportnak számítókra, a gyerekekre és az idősekre, akik fizikai állapotukból adódóan kiszolgáltatottabbak. Ősztől kissé más arcát mutatja a szolgálat, az idő lehűlésével már csak azok maradnak kint, akiket munkájuk vagy egész évben komolyan művelt hobbijuk köt a vízhez. A hajósok, horgászok, sportolók felkészült dunai embereknek tekinthetők, nekik ritkábban kell segítenünk. Ám a jó arányok fenntarthatóságáért időről időre hatósági ellenőrzéseket tartunk. A vízi közlekedésnek ugyanolyan szigorú szabályai vannak, mint a közútinak, az ittas vezetés, a gyorshajtás nem megengedett, nálunk is létezik a veszélyeztetés fogalma. Balesetek a vízen is előfordulnak, a kiváltó okok azonosak a szárazföldiekkel: figyelmetlenség, kapkodás, nemtörődömség. A járművezetők mellett ellenőrizzük a vízi járművek hatósági-műszaki engedélyeit is. Ősszel a kisebb hajóforgalom miatt jobban tudunk koncentrálni az álló, part menti létesítményekre, kiszolgálóegységekre, ezek működési feltételeit rendszeresen vizsgáljuk.

A feladatok adottak. Kit kíván a nemzet emblematikus folyója vízi zsarunak?

– A feladat ellátásához, mint egyéb szakterületeken, itt is elhivatottság szükséges. A rendőrség speciális szolgálati ága vagyunk, jellemzően nem bűnöző, normakerülő személyekkel vagyunk körülvéve, a hatóság szolgáltató jellege a hangsúlyosabb. A különösen mozgalmas, akcióelemekben dús, pörgős szolgálatokat áhító kollégák vélhetően más területeken tudnak igazán kiteljesedni. Ez a munka másfajta keménységet és eltökéltséget igényel. A dunai feladatellátás teljes mértékben csapatmunka, fokozott az egymásrautaltság, a bizalom, egy adott hajóegységen belül egymás kezébe teszik életüket a rendőrök. Különleges helyzetünknél fogva mindig előrelátóan, tervezetten kell cselekednünk, és nem csak arról van szó, hogy munka közben nincs lehetőségünk bárhol megállni enni-, innivalóért vagy egy sebtapaszért. Egy intézkedés megkezdésekor az egység alapvetően magára számíthat, természetesen van lehetőség erősítést kérni, de a kiérkezés nem olyan egyszerű, mint amikor perceken belül fékeznek a szomszédos kerületek vagy a központi megerősítők járőrautói a kerületekben.

Süth Dávid főtörzsőrmester, hajóvezető és Molnár Máté őrmester, motorcsónak-vezető a gyakorlatba ülteti át az elmondottakat. Még nyári fényben, de visszafogottabban ragyogó reggelen szállnak hajóra, és indulnak ellenőrizni a 28 kilométeres fővárosi Duna-szakaszon. A kis járőrhajó nem habozik, mögötte a farvíz annál jobban, néhány perces bemelegítő csordogálás után serény tempóban hasítja az utat a Bayliner a Kopaszi-gáttól folyásnak felfelé, a hidak alatt.

Süth Dávid főtörzsőrmester
Süth Dávid főtörzsőrmester

– Műanyag testű, zárható felépítményű, több személy befogadására alkalmas kajüttel rendelkező szolgálati járművön vagyunk – mondja Süth főtörzsőrmester. – 6200 köbcentiméteres, 300 lóerős, benzinüzemű Mercruiser motor forgatja meg a 21 colos propellert, dinamikus haladást adva a hajónak. A hajóval 70 km/h-s sebesség is elérhető szükség esetén. Mentési akciónál, vízbe esés-ugrás alkalmával minden másodpercnek jelentősége lehet, nem árt a jó haladási készség.

– Magam a Balatonon vízi mentőként is dolgozom – beszél a jól hasznosítható kettősségről Molnár Máté őrmester. – Bár az álló- és a folyóvíz alapvetően más szemléletet kíván, adott helyzetekben tudom alkalmazni a tavon gyakorolt protokollokat is. A mentési feladatok persze nem kalkulálhatók, arra azonnal kell reagálnunk, tervezetten ma kis- és nagyhajók ellenőrzését végezzük.

Molnár Máté őrmester
Molnár Máté őrmester

Előbb egy kikötött, nagyobbacska rendezvényhajót kontrollálnak, a zsaruk a Rapszódia fedélzetére lépnek. Az úszó étteremnek is rendelkeznie kell tanúsítványokkal, és álló állapotában is legalább egy vízi kompetenssel. Ha elindul, mérete és a fedélzetre vehető személyek számának arányában további matrózok jelenléte szükséges, lehorgonyozva az engedélyeit vizsgálják meg a zsaruk. Nevével ellentétben a Rapszódia, okmányai és műszaki állapota tekintetében nem mutat semminemű zaklatottságot, szenvedélyes hullámzást, a szúrópróba mindent rendben talált. Az egyre melegedő szeptemberi délelőtt ellenére hétköznap délben gyér a hajóforgalom a Dunán, elvétve integetnek át egy-egy kirándulóhajóról az utasok. Egy baráti társaság magának szervezett túrát apró motorosán, az idő tökéletesnek ígérkezik némi békés csordogálásra. Az ő irataik is rendben találtatnak, az előírt poroltó készülékük is megvan, nincs akadálya útjuk folytatásának. „További jó hajózást!” – hangzik a vízi útravaló.

Minden rendben a Rapszódián
Minden rendben a Rapszódián


SZILÁGYI ATTILA
FOTÓ: ERDEI MIHÁLY

<< Vissza az előző oldalra