Vigyázz rám!
Figyeljünk jobban a gyalogosokra és a kerékpárosokra!
A baleset-megelőzés fő üzenete 2015-ben, hogy figyeljünk jobban a közúti közlekedésben leginkább veszélyeztetett szereplőkre: a gyalogosokra és a kerékpárosokra. A halálos közúti balesetek 40%-ában érintettek a kerékpárosok és a gyalogosok, ezért a hazai közlekedésbiztonsági helyzet alakulásának ismeretében fontos szempontként fogalmazódik meg a velük történő balesetek megelőzését szolgáló propaganda.
A fent leírtakat szem előtt tartva hirdette meg az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) a „Vigyázz rám!” elnevezésű kampányát. Az egész évet átölelő kampány célja, hogy a rendőrség – együttműködve a közlekedés résztvevőivel – csökkentse a balesetek bekövetkezési kockázatát, továbbá erősítse a partnerségen alapuló biztonságos közlekedést.
Az ORFK-OBB – a fenti két közlekedői réteg védelmében – kidolgozta ez évben folytatni kívánt stratégiáját, melynek főbb pontjai az alábbiakban foglalhatók össze.
- A gyalogosok és kerékpárosok szabályos közlekedésére és a leggyakoribb veszélyhelyzetekre felhívó City-light plakátok kihelyezése.
- A gyalogosok és kerékpárosok részvételével bekövetkezett halálos kimenetelű közúti közlekedési balesetek mélyelemzése, és a baleseti helyszínek könnyebb áttekinthetősége, tanulmányozása érdekében a www.baleset-megelozes.eu honlapon egy publikus, bárki számára könnyen hozzáférhető és kezelhető baleseti ponttérkép működtetése.
- A fényvisszaverő mellény népszerűsítése a gyalogosok és kerékpárosok körében.
- A prevenciós programban kiemelt szerep biztosítása a jelentősebb kerékpáros érdekvédelmi szervezeteknek.
- A prevenciós munkában történő szerepvállalás érdekében az önkormányzatok megszólítása.
- A témához kapcsolódóan reklámspotok, közlekedésbiztonsági műsorok készítése és vetítése a médiában, valamint a háziorvosi rendelőkben, kórházakban, gyógyszertárakban.
- A fenti célcsoportokat érintő közlekedési balesetek megelőzése érdekében az OPSZ kerékpáros szolgálatával való szoros együttműködés kialakítása.
- A prevenciós célú üzenetek hatékonyabb eljuttatása érdekében a nyugdíjasokat tömörítő jelentősebb civil szervezetek megszólítása.
- A prevenciós tevékenység kiterjesztése érdekében szorosabb együttműködés a jelentősebb tömegközlekedési vállalatokkal.
- A közlekedési balesettel érintett személyek megszólítása a prevenciós programokba történő esetleges bevonásuk érdekében.
- A gyalogos, kerékpáros balesetek megelőzésével kapcsolatos valamennyi releváns nemzetközi tapasztalat összegyűjtése, és lehetőség szerint a magyar gyakorlatba való átültetése.
A gyalogosok és kerékpárosok közlekedése a közúti közlekedésbiztonság egyik legsarkalatosabb pontja. Védelmüket a KRESZ kiemelten kezeli, valamint forgalomszervezési módszerek, műszaki eszközök sokasága is a veszélyek csökkentését szolgálják.
A gyalogos konfliktusok jelentős része visszavezethető arra, hogy a gyalogosok sokszor túlságosan bíznak védettségükben, figyelmetlenül lépnek az úttestre, vagy egyszerűen rosszul becsülik meg a közeledő jármű távolságát és sebességét. Másik jellemző figyelmetlenség, hogy takarásból lépnek az úttestre, esélyt sem hagyva a járművezetőknek a megállásra.
A kerékpár világszerte egyre nagyobb szerepet játszik a közúti közlekedésben.
Napjainkban már nemcsak a szabadidős tevékenységeken belül van fontos szerepe, hanem egyre inkább a munkába (vagy tanintézetbe) járás eszköze is. Passzív védelmi megoldások hiányában baleset esetén az emberi testet közvetlen behatások érik. Ezért a kerékpárosok gyakorlatilag minden esetben megsérülnek, így balesetkor esetükben nem a személyi sérülés bekövetkezése, hanem annak súlyossági foka a kérdés. A kerékpározásnak a környezetre, egészségre és egyéb körülményekre gyakorolt hatása miatt számos előnye van, és nagy általánosságban az is elmondható, hogy az egyén biztonsága részben a számokban rejlik („Safety in numbers”). Utóbbi értelmében minél többen kerékpároznak, annál jobban odafigyelnek a közúti közlekedés más résztvevői – különösen a gépjárművezetők – a kerékpárosokra, elfogadják rendszeres jelenlétüket, számítanak váratlan megjelenésükre, jobban megismerik közlekedésük sajátosságait. Azonban ez csak részben (tágabb értelmezésben: a széles közlekedési környezet vonatkozásában) igaz, mert a kerékpárosok mint egyének biztonságát számos más körülmény is befolyásolja, első helyen említve az emberi tényező szerepét, a jogtisztelő magatartás szintjének alakulását, de az infrastruktúrának, a jármű műszaki állapotának és egyéb körülményeknek is fontos szerepe van a baleset megelőzésében vagy éppen létrejöttében.