Gyorsan hajtott
A tegnap Komáromban történt halálos balesetben érintett motorkerékpáros letért az úttestről, majd egy kerítésnek és egy villanyoszlopnak is nekiütközött.
Ahogy arról korábban beszámoltunk, halálos kimenetelű közúti közlekedési baleset történt 2019. április 8-án Komáromban. Egy 28 éves helyi férfi motorkerékpárral közlekedett az 1-es számú főút felől a Koppányvezér út irányába. A sofőr feltehetően nem megfelelően választotta meg a sebességét, ezért egy jobbra ívelő útkanyarulatban áttért a szemközti forgalmi sávba, majd letért az úttestről és egy kerítésnek, végül egy villanyoszlopnak ütközött. A balesetben a motorkerékpárt vezető férfi olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a helyszínen életét vesztette. A helyszíni szemle során a rendőrök megállapították, hogy a motorkerékpáron nem volt érvényes műszaki vizsga és kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás, valamint ideiglenes a forgalomból is ki volt vonva.
A motorkerékpáros balesetek megelőzése érdekében fontos, hogy a motorosok különösen fokozott óvatossággal közlekedjenek, és soha ne feledjék, hogy a közúti közlekedés védtelen közlekedői közé tartoznak! Vezetéstechnikai szempontból nem szabad megfeledkezni arról, hogy tavasszal, illetve a nyár elején több hónapos kihagyás állhat egy motoros mögött, ezért a szokásosnál körültekintőbben szükséges közlekedni.
Mindenki motorozzon:
MEGFONTOLTAN, tekintettel arra, hogy a motorosokat érintő balesetek nagy részében a motor vezetője hibázik, mely balesetek jellemző okai között vezető helyen áll a sebesség nem megfelelő alkalmazása (az út és időjárási és látási viszonyokhoz képest), vagyis a relatív gyorshajtás.
FELKÉSZÜLTEN, FELKÉSZÍTETT MOTORRAL. A motorkerékpárok közlekedésben történő részvételének is alapfeltétele a műszakilag kifogástalan állapotú jármű és a vezető felkészültsége a motorozásra. A baleseti okok között számtalan esetben tetten érhető a vezetéstechnikai ismeretek, a gyakorlat hiánya, ezért mindenki felkészülten, felkészített motorral közlekedjen!
MEGFELELŐ VÉDŐFELSZERELÉSBEN. A kétkerekű motoros járművel utazók baleseti kockázata átlag feletti. Ennek oka, hogy a motorkerékpárosokat a gépkocsikban jellemző passzív biztonsági megoldások nem védik, így közlekedési baleset esetén testük közvetlen fizikai behatásoknak van kitéve. Ezért fontos, hogy motorozás közben mindig megfelelő védőfelszerelést kell viselni, illetve nagy hangsúlyt kell fektetni az öltözékre is. Az élénk színű bukósisak, motorosruha és motoros csizma nemcsak könnyebben észrevehetővé teszi a motorost a közlekedés többi szereplője számára, de egy esetlegesen bekövetkező balesetben a súlyos sérülések kockázatát is csökkentik (a balesetben földhöz csapódott bukósisakot minden esetben le kell cserélni, még akkor is ha kívülről nem látszik komoly sérülés, mert ilyenkor az ütéselnyelő réteg már nem képes ellátni feladatát).
ÓVATOSAN. A legfontosabb alapelv motorozás közben, hogy mindig mindenki a saját tempójában közlekedjen. Sokan túlvállalják és veszélyes szituációkba hajszolják magukat. Előzéskor mindig legyen alacsony sebességkülönbség, és közben mindig megfelelő oldaltávolságot kell tartani, hogy az előzendő jármű vezetője (egy esetleges kanyarodás esetén a visszapillantó tükrében) időben észrevehesse az előzési szándékot. Igen fontos, hogy kanyarban nem szabad előzni, hirtelen gyorsuló sportmotorral sem, mert az előzéshez szükséges dinamikus gyorsulás során szinte képtelenség korrigálni.
FOKOZOTT FIGYELEMMEL. Mindig számítani kell arra, hogy bármelyik pillanatban hirtelen kell fékezni, esetleg vészfékezés közben ki is kell valamit kerülni. A helyes követési távolság megválasztása igen fontos, de emellett mindig úgy kell motorozni, hogy legyen menekülő útvonal. Hirtelen veszélyhelyzet esetén nem az akadályt kell nézni, hanem a menekülő útvonalat kell keresni.
„…hogy mindenki hazaérjen!”