Viharos szél és hófúvás várható

Létrehozás dátuma:
Feltöltő szerv:
ORFK Kommunikációs Szolgálat

Óvatosan az utakon!

Az Országos Meteorológiai Szolgálat szombat esti figyelmeztetése szerint a vasárnapra virradó éjszaka folyamán a Dunántúlon, illetve az északkeleti országrészben fokozatosan viharossá fokozódik az északi, északnyugati szél. Hatására a hóval borított dunántúli tájakon már helyenként hófúvásra lehet számítani. Vasárnap délelőtt várhatóan tovább fokozódik a szél, lesz, ahol 90 km/h feletti széllökések is előfordulhatnak. A hóval borított nyugati-északnyugati tájakon, kiváltképp Veszprém megyében a viharos szél továbbra is hófúvást okozhat. A szél várhatóan a késő esti órákra veszít majd erejéből.

A keleti területekre érkező vegyes halmazállapotú csapadék vasárnap a déli órákat követően egyre nagyobb területen vált át havas esőbe, majd hóba.

Az erős szél többféle balesetveszélyes helyzetet teremthet a közutakon, ezért kérjük, fogadják meg az ORFK-OBB tanácsait!

Az útra keresztirányú szél – amire leginkább a magasépítésű autók kényesebbek – a járműveket letérítheti a követett nyomvonalról. A tehergépjárműveket, buszokat, vagy utánfutókat vontató járműveket vezetve szélben különösen kell figyelni, és lehetőség szerint kisebb sebességgel kell haladni, illetve ha a sofőr észleli a billenés veszélyét, akkor jobb mielőbb szélvédett helyen félreállni a járművel addig, amíg csillapodik a szél.

Erős szélben a felsorolt szélérzékeny járművek közelében haladó személyautósoknak is jobban kell figyelniük, előzéskor, kikerüléskor nemcsak arra, hogy a széltől a másik jármű elhagyhatja a nyomvonalat, de arra is, hogy mellé érve az előzést-, elhaladást végző autó hirtelen szélárnyékba kerül, ami miatt letérhet az addigi irányról, és a szélárnyékból kikerülve ez ismételten megtörténhet.

Tereptárgyak mellett elhaladva, ezek lehetnek nagyméretű épületek, felüljárók lábazata, vagy akár egy dombhát, szintén szélárnyékba kerülhet a jármű, tehát a mozgása, viselkedése hirtelen megváltozik.

Nagy szélben kerülni kell a nagysebességű haladást is. Menet közben az autók karosszériájára felhajtóerő hat, amely a haladási sebességgel. A felhajtóerő növekedésével pedig csökken a tapadás. Szerencsétlen esetben a sofőr elvesztheti az uralmát a kocsi fölött, sőt az autópályáinkon megengedett maximális sebességet viharosan szeles időben jelentősen túllépve a szél a kocsi alá kapva fel is boríthatja a járművet.

Tehát erős szélben mérsékelt sebességgel kell haladni, amellyel az autó mozgása érezhetően nyugodtabb, ez helyzettől függ, a sofőrnek kell éreznie, mit engedhet meg magának és az autójának a biztonságos haladásért. A visszafogottabb menetsebesség abból a szempontból is előnyös, hogy a viharosan szeles időben a szél az útra sodorhat nem odavaló akadályokat, letörhet faágakat, amelyekre rá-, vagy nekihajtva a közlekedő balesetet szenvedhet. Lassabban haladva több idő jut az akadály észlelése után a cselekvésre, fékezésre vagy kikerülő manőverre.

… hogy mindenki hazaérjen!

<< Vissza az előző oldalra