Napirenden Békés vármegye közlekedésbiztonsági helyzete
Ülésezett a Békés Vármegyei Balesetmegelőzési Bizottság. Elhangzott, hogy az előző évhez képest valamivel kevesebb személyi sérüléssel járó baleset történt, kevesebb volt a halálos áldozat, de a súlyos sérüléssel járó esetek száma emelkedett. A bizottság ismeretterjesztő programokkal igyekszik ráirányítani a figyelmet a szabályok betartásának fontosságára.
Kevesebben sérültek meg, illetve haltak meg Békés vármegye útjain 2023-ban, mint az előző évben, de több volt a súlyos sérült – hangzott el a Békés Vármegyei Balesetmegelőzési Bizottság április 3-án megtartott, a 2023-as esztendőt értékelő ülésén. Olyan közlekedési baleset, amelyben többen haltak volna meg, nem történt, de még így is 14-en soha nem értek haza. A gyermekbalesetek száma emelkedett, és ezeken belül többnek volt maga a gyermek az okozója, mint az előző évben. Utasként is több gyermek sérült meg.
Az ittasan okozott balesetek számában csökkenés mutatható ki, ugyanakkor figyelemre méltó, hogy a kerékpárral balesetet okozók aránya és a bicikliúton történt balesetek száma is növekedett. Békés vármegyében nagyon elterjedt közlekedési eszköz a kerékpár, ez a baleseti helyzetképen is megmutatkozik – hangsúlyozta Hudák Pál r. ezredes, a Békés Vármegyei Rendőr-főkapitányság rendészeti rendőrfőkapitány-helyettese, a bizottság elnöke. Ugyanakkor hozzátette, éppen emiatt fontos, hogy rendszeresen ellenőrizzék a bicikliseket, és tudatosítsák bennük az elsőbbségadási, kanyarodási szabályokat, amelyeknek a megszegése egyébként vezető baleseti ok, nekik is be kell tartaniuk. És alkoholt sem ihatnak akármennyit, hiszen a kerékpár biztonságos vezetésére képes állapotban kell lenniük.
Az okozók között a személygépkocsi-vezetők vannak az élen, bár az előző évhez viszonyítva némiképp csökkent az általuk okozott szerencsétlenségek száma. Az okok között az elsőbbségadás elmulasztása vezet, második a sebesség helytelen megválasztása, a harmadik pedig a szabálytalan kanyarodás. Tavaly a legtöbb baleset júliusban és októberben, a legkevesebb januárban és áprilisban történt. Legtöbbször pénteki napokon, legkevesebbszer vasárnapokon volt szükség a mentők segítségére, illetve rendőri intézkedésre az utakon.
A tanácskozáson Pardi Ildikó r. alezredes, a Békés Vármegyei Balesetmegelőzési Bizottság titkára mutatta be, milyen programokkal igyekeznek segíteni a gyermekek szabályos közlekedésre nevelését, illetve hogy a felnőtt korosztálynak, az időseknek, családoknak hogyan próbálják eljuttatni a baleset-megelőzési üzeneteket. Tavaly több ponton kapcsolódtak az országos „Csat(t)lakozz!” kampányhoz, amely a passzív biztonsági eszközök, köztük a biztonsági öv használatára ösztönözte a közlekedőket. De számos rendezvényen hangsúlyozták, mennyire fontos a láthatóság, az egymásra való odafigyelés, az időseknél a közlekedési ismeretek felfrissítése. Minden kezdeményezéssel az a céljuk, hogy tudatosítsák: a szabályok betartása növeli a biztonságot. Aki szabálytalanul közlekedik, nemcsak magát, hanem közlekedő partnereit és a vele utazókat, sokszor családtagjait is veszélyezteti. A rendőrség és a bizottság keretei között együttműködő hatóságok, intézmények mindent megtesznek azért, hogy a járművek és a járművezetők ellenőrzése, a szabálytalankodókkal szembeni intézkedések, illetve a baleset-megelőzési kezdeményezések elősegítsék a közlekedésbiztonság javítását, a közúti balesetek számának csökkenését.
Sokat tett ezekért a célokért dr. Tihanyi Zsolt közlekedési ügyész is, aki 1999 óta a közelmúltban történt nyugállományba vonulásáig a Békés Vármegyei Balesetmegelőzési Bizottság tagja volt. Mindig örömmel osztotta meg a tapasztalatait és működött együtt a rendőrökkel a közlekedési balesetek körülményeinek vizsgálatában, a tanulságok megfogalmazásában. Az ülés végén Hudák Pál r. ezredes elismeréssel szólt a tevékenységéről, és megköszönte a 25 év alatt végzett munkáját, amellyel támogatta a rendőrség és a bizottság célkitűzéseinek az elérését.