Az online csalások megelőzhetők

Létrehozás dátuma:
Feltöltő szerv:
Vas Vármegyei Rendőr-főkapitányság

A Vas Vármegyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Alosztálya kiberbiztonsági kampányt indított az áldozattá válás megelőzésének érdekében.

A telefonos, illetve online ügyintézés elterjedésével párhuzamosan észrevehetően megnövekedett a kibertérben elkövetett bűncselekmények száma, ezért a Vas Vármegyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Alosztálya kiberbiztonsági kampányt indított az áldozattá válás megelőzésének érdekében.

A kampány célja a figyelemfelkeltés, az egészséges óvatosság kialakítása. Azokra a csalárd telefonhívásokra, szöveges üzenetekre, illetve e-mailekre kívánjuk ráirányítani a figyelmet, amelyek célja a személyes, a pénzügyi, vagy éppen a biztonsági információk megszerzése.

A lakosság minél szélesebb körének elérése céljából a prevenciós felhívásokkal a vásárcsarnokban, a bevásárlóközpontokban, a fürdőkben, az autóbusz-pályaudvarokon is találkozni lehet majd a jövőben vármegye szerte. Hangosbemondón, plakátokon, szórólapokon, valamint elektronikus kijelzőkön keresztül is feltesszük a kérdést:

BIZTOS BENNE, HOGY A BANKJA KERESTE?

Az áldozattá válás megelőzése érdekében azt javasoljuk, mindenki legyen éber, ha egy pénzintézetre hivatkozva bizalmas információkat kérnek tőle! Egy-egy ilyen jellegű telefonhívás, sms, vagy e-mail esetén - az első rémületet követően - egy pillanatra mindenki álljon meg és próbálja meg átgondolni a helyzetet.

Az elkövetési magatartások időben történő felismerése érdekében a következőket hangsúlyozzuk.

  • A csalárd tartalom irányulhat banki tranzakció ellenőrzésére, letiltására, vagy akár a bankkártya újraaktiválására is.
  • A hívást abban az esetben is gyanakvással kell fogadni, ha a hívószám valós pénzintézeti telefonszámnak tűnik!
  • A vonalat minden esetben meg kell szakítani és bankunk központi telefonszámát kell felhívni!
  • Telefonos kérésre sohase lépjünk be internetbankunkba, illetve pénzintézetünk mobilalkalmazásába, ne módosítsuk banki limitbeállításunkat!
  • Idegen személy kérésére soha ne telepítsünk számítógépünkre, vagy telefonunkra olyan programot, amelyet nem ismerünk!
  • Ne kattintsunk üzenetben, e-mailben kapott hivatkozásra, mellékletre!
  • Pénzügyeink intézésekor mindig a hivatalos banki oldalt használjuk!
  • Számláinkat a szolgáltató hivatalos honlapján vagy mobilalkalmazásán keresztül rendezzük!
  • A hamis weboldalak általában megtévesztésig hasonlítanak az eredetire, ezért legyünk nagyon óvatosak, és mindig ellenőrizzük, hogy tényleg a helyes oldalon járunk-e.
  • Ha e-mailt, vagy sms-t kaptunk, nézzük meg a nyelvezetét. Figyeljünk fel a helyesírási hibákra, a sürgető hangnemre, a szokatlan formátumú csatolmányra (.zip stb.).
  • Keressünk nehezen észrevehető különbségeket a feladó e-mail-címében: a nulla például „o” betűnek tűnhet! Vessük össze a küldő e-mail címét a bank, valamint a szolgáltató korábbi üzeneteivel!
  • Ne hagyjuk, hogy siettessenek! Végezzük el a megfelelő ellenőrzést, bármennyi időbe is teljen!
  • Végül, de nem utolsó sorban bankkártyánk adatait, illetve az sms-ben kapott kódot senkinek ne adjuk meg! A pénzintézetek telefonon keresztül, e-mailben, sms-ben sohasem kérnek az internetbanki bejelentkezéshez és azonosításhoz szükséges jelszót, illetve PIN-kódot.

Jelmondatunk: "KAPCSOLJON EGYBŐL!"

A „KiberPajzs” elnevezésű projekt honlapján – a kiberpajzs.hu oldalon – a témához kapcsolódóan további információk találhatók.

<< Vissza az előző oldalra