Drága biztonság…
Több mint 5.000.000 forintot utalt át a tévedésbe ejtett férfi egy ismeretlen bankszámlára.
Csalás miatt tett feljelentést egy 70 éves szekszárdi férfi, akit 2022. február 1-jén dél körüli időben több alkalommal hívtak különböző telefonszámokról. Az első telefonáló az OTP Bank Biztonsági Szolgálat alkalmazottjának adta ki magát. Azt mondta, észlelték, hogy a felhívott férfi bankszámlájáról egy nagyobb összeget kíván valaki online vásárlás során leemelni. Ő pedig ellenőrizni szeretné, hogy a tulajdonos engedélyezte-e a vásárlást. A sértett azt mondta, hogy nem kezdeményezett vásárlást, ezért átirányították a következő ügyintézőhöz. A második csaló segítségével letöltött a saját gépére egy alkalmazást, majd a pénzét átutalta egy megadott számlaszámra. Ekkor hívta az OTP Bank Biztonsági Szolgálatának valódi munkatársa, aki tájékoztatta, hogy az utalás megtörtént és csalás áldozata lett.
Ahogy a különböző kiberbiztonsági rendszerek egyre fejlettebbek lesznek, úgy próbálják meg a csalók is újabb módszerekkel megszerezni a személyes adatokat. Ennek az egyik eredménye az, hogy az utóbbi időben több olyan banki csalásról lehet hallani, ami több lépésben történik, hasonló módon.
- az elkövetők ismeretlen ügyfeleket hívnak fel, azt állítva, hogy a bankkártyájuk, vagy a számlájuk veszélyben van,
- ezt követően, ha a csaló által bemondott pénzintézet nem egyezik az ügyfelével, akkor „átkapcsolást” ajánlva folytatja tovább a kitalált történetet, mondván, akkor majd ott tudnak segíteni,
- ezt követően a csalók arra kérik az ügyfeleket, hogy teljesen véletlenszerű, ismeretlen bakszámlára kezdjék el átutalni a pénzüket, így tudják megvédeni azt,
- több esetben arra is kérik az ügyfeleket, hogy technikai eszközeikre (mobil, laptop, tablet) telepítsenek távoli elérést biztosító programot (AnyDesk, TeamWiewer), amin keresztül a csalók további pénzeket tudnak leemelni, teljesen átvéve az irányítást a sértettek számlái fölött.
Az áldozattá válás elkerülése érdekében kérjük:
- Soha senkinek ne adjuk meg banki azonosítóinkat, például a bankkártyánk adatait, egyszer használatos SMS-ben kapott vagy online banki jelszavainkat és PIN kódot, egyéb személyes adatainkat!
- Ne telepítsünk ismeretlen eredetű alkalmazást telefonunkra, vagy számítógépünkre!
- Ne engedélyezzünk távoli hozzáférést illetékteleneknek!
- Ne utaljunk ismeretlen személyek bankszámláira pénzt!
- Gyanús megkereséskor szakítsuk meg a telefonhívást, majd hívjuk a bank ismert, weboldalon publikált ügyfélszolgálati telefonszámát!