Figyeljünk az idősekre!

Létrehozás dátuma:
Feltöltő szerv:
Baranya Vármegyei Rendőr-főkapitányság

Falinaptárral kedveskedtek a szigetvári rendőrök az idősek világnapján.

Az ENSZ közgyűlése 1991-ben nyilvánította október 1-jét az idősek világnapjává. Ez a megemlékezés is indok arra, hogy figyeljünk idős hozzátartozóinkra, környezetünkben élő szépkorúakra, akik jóhiszeműségük okán gyakrabban esnek áldozatául a vagyon elleni bűncselekményeknek, főként trükkös lopásoknak, csalásoknak.

Áldozattá válásuk megelőzése érdekében a Szigetvári Rendőrkapitányság minél változatosabb formában igyekszik megszólítani őket, ezért az idősek világnapja alkalmából saját készítésű naptárral készült a korosztály számára, akik a tapasztalatok szerint szeretik a hagyományos falinaptárakon figyelemmel kísérni a jeles napokat.

A bűnmegelőzési tanácsokat tartalmazó „Biztonságáért 2020” elnevezésű naptárakat körzeti megbízottak juttatják el, elsősorban az egyedül élő szépkorúaknak, akik nagy örömmel fogadják a figyelmet.

A falnaptár letölthető és nyomtatható formában a szöveg alján érhető el.

A trükkös lopások módszere általában azonos, megvalósításuk azonban változó lehet.  Az elkövető, vagy elkövetők a helyzetnek megfelelően aktualizálják, változtatják azokat a történeteket, amelyekkel megtévesztik áldozataikat.

A tettesek kihasználják, hogy az idős emberek készségesek, hiszékenyek, többnyire egyedül élnek, ebből fakadóan nem okoz nehézséget az ellenállásuk legyőzése. Az óvatlanság, a túlzott bizalom gyakori áldozati magatartás. Az elkövetés módszere azonos. Első lépésben valamilyen valósnak tűnő indokkal becsenget a szélhámos, és megnyerő szavakkal kér bebocsátást a kiszemelt áldozat lakásába. 

 

Az alábbi néhány ajánlással szeretnénk segítséget nyújtani az ilyen esetek elkerüléséhez:

Idegent ne engedjen be a lakásába, bármilyen indokkal is érkezik!

Amennyiben a hívatlan „vendég” akarata ellenére belépett az otthonába, ne hagyja egy pillanatra sem felügyelet nélkül! Lépjen fel határozottan, akkor feltehetően meghátrál, és távozni kényszerül!

Bárkinek is mondja magát (akár hivatalos személynek), minden esetben kérjen igazolványt, és hívja fel azt a szolgáltatót, szervet, amelyre hivatkozik!

A kerítésen, zárt bejárati ajtón keresztül kérdezze ki az érkezőt, hogy miért jött, és csak az állítás valódiságának ellenőrzése után nyisson kaput, ajtót!

Aki rosszullétre hivatkozik, annak hívjon mentőt, vagy irányítsa a közeli orvoshoz, egészségügyi intézményhez! A pénzváltás trükkjével próbálkozót küldje a legközelebbi üzletbe!

A közszolgáltatók sem díjbeszedést, sem visszautalást nem rendeznek készpénzben, átutalással intézik azt. Szakembereik csak indokolt esetben keresik fel a fogyasztókat, és erről előre értesítik az ügyfelet. A szolgáltatók alkalmazottjai minden esetben igazolvánnyal igazolják magukat.

<< Vissza az előző oldalra