Közös edukációs kampány indult a felhasználók adatainak védelmében
A legnagyobb e-kereskedelmi szereplők egymással összefogva készítik fel a sokmillió felhasználót az elmúlt időszakban megszaporodott adatlopási kísérletek elleni védekezésre, törvénymódosítást is kezdeményezve. A figyelemfelhívó kampányhoz az ORFK is csatlakozott.
A koronavírus megjelenése óta jócskán megugrott az online rendelések és ügyintézések száma, ami óhatatlanul maga után vonta az adathalász kísérletek megszaporodását is. Ráadásul sokan csupán az elmúlt egy-másfél évben kezdtek el ismerkedni a digitális felületekkel, így ezek a felhasználók még inkább ki vannak téve a számukra ismeretlen eszközökkel operáló csalóknak, akik az adatok megszerzését követően károsíthatják meg őket. A jelenség azonban nemcsak a webshopokat és az online apróhirdetési oldalakat érinti, hiszen az elmúlt egy év során a legnagyobb banki és közszolgáltatási szereplők és ügyfeleik közül többen is adathalászati, adatlopási kísérletek áldozatául estek.
Mivel a magyar lakosság széles köre érintett, iparági összefogás indult a helyzet javítására, amely most az ORFK-val együttműködésben ismerteti azokat a tippeket, amelyek segítségével megelőzhetők a felhasználói adatvesztések és az azokkal végrehajtott visszaélések.
Oláh-Paulon László rendőr alezredes, az ORFK Bűnügyi Főigazgatóság Bűnügyi Főosztály Bűnmegelőzési Osztály megbízott vezetője kiemelte: „A biztonságos internet napján elindított kampány csak az első lépések egyike, ahol figyelemfelhívásunk célja, hogy elkerülhessük az áldozattá válást az internetes vásárlásainknál. Az adathalászat elleni közös kampányban az online térben tevékenykedő gazdasági társaságok és a nyomozó hatóságok partnerként lépnek fel. Ezen jogsértések visszaszorítása erősíti az állampolgárok kiegyensúlyozott közbiztonságról megalkotott képét, egyben hozzájárul a gyors, hatékony, ügyfélbarát gazdasági, kereskedelmi vagy szolgáltatási tevékenység gyakorlásához. Az online térben történő vásárlás nagy időt takarít meg számunkra. A „megnyert” időből szánjunk arra, hogy alaposan végiggondoljuk, pontosan milyen kérésre és kinek adjuk tovább például születési adatainkat, igazolványszámainkat, telefon- és bankkártya-használathoz szükséges PIN-kódjainkat, bankszámlaszámunkat. Ehhez nyújthat értékes segítséget az edukációs kampány, hiszen a csalók mindenki által ismert szervezetek, gazdasági társaságok vagy épp pénzintézetek nevével és logójával visszaélve, okostelefonunkon és számítógépünkön férkőzhetnek a közelünkbe. Fontos, hogy ügyeinket soha ne rutinból intézzük a világhálón, adatainkat pedig minden tranzakciónál, kellő körültekintéssel kezeljük.”
Palocsay Géza, a Jófogás és Használtautó.hu portálokat üzemeltető Adevinta Hungary ügyvezető igazgatója az iparági együttműködés kezdeményezőjeként állt az ügy élére: „Nagyon örültünk, hogy több mint 20 márka csatlakozott a kezdeményezéshez, amelynek célja a jelenlegi jogszabályi környezet olyan irányú bővítése, hogy az a hatóságok számára hatékony segítséget nyújtson az adathalász kísérletek elleni nyomozások lefolytatására. Felhívásunkat követően az ORFK-val folytatott előremutató szakmai konzultáció során fogalmazódott meg az edukációs kampány ötlete, hiszen a felhasználók tudatossága továbbra is elengedhetetlen feltétele a hatékony védekezésnek. Mindenképpen tovább szeretnénk mélyíteni a nyomozó hatóságokkal kialakult szoros kapcsolatot az online végzett ügyek biztonságosabbá tételéért, és azért, hogy a törvényi szabályozás változásaira tett javaslataink minden érintett számára kedvező eredményre vezessenek.”
Az edukációs, figyelemfelhívó kampány február folyamán zajlik. A legfontosabb, felhasználóknak megfogalmazott üzenetekkel közterületi plakátokon, az ORFK közösségi média felületein, valamint a kezdeményezéshez csatlakozó vállalatok weboldalain és hírleveleiben is lehet majd találkozni. Az akciócsoport továbbá azon is dolgozik, hogy mely magatartásokat lenne szükséges a Büntető Törvénykönyvben is szankcionáltatni, így az ORFK jogászainak segítségével folytatják tovább az egyeztetéseket a jogszabályi környezet megfelelő kialakítása érdekében.
Az iparági kezdeményezés eddigi aláírói az Adevinta Hungary mellett:
- Agroinform Média Kft.
- ALVEOLA Kft.
- Alza.hu Kft.
- Árukereső.hu (Online Comparison Shopping Kft.)
- Delivery Hero Hungary Kft. (Foodpanda)
- DHL Express Magyarország Kft.
- DIMSZ
- Euronics (Vöröskő Kft.)
- Extreme Digital-eMAG Kft.
- GKI Digital Kft.
- GLS General Logistics Systems Hungary Kft.
- Growww Digital Kft.
- Kallaidesign.com
- Media1 Online Tartalom Kft.
- Pepita.hu Zrt.
- Praktiker Kft.
- Szallas.hu Zrt.
- WEBSHIPPY Magyarország Kft.
- Weco-Travel Kft. – Repjegy.hu
Adevinta Csoport – Adevinta Hungary
Az Adevinta Csoport 16 országban közel 7500 alkalmazottat foglalkoztató nemzetközi vállalat, és az eBay Classifieds Group felvásárlását követően egyben a világ legnagyobb apróhirdetési oldalait tömörítő szereplője. A kibővült cégcsoport 40 különböző digitális felületét havonta csaknem 3 milliárd látogató keresi fel.
Hazai vállalata, az Adevinta Hungary, mely két piacvezető márkával, a Jófogás és a Használtautó.hu brandekkel, illetve 2010-től az Autónavigátor.hu online autós magazinnal van jelen a hazai e-kereskedelmi piacon. A 130 munkavállalót foglalkoztató Adevinta Hungary felelős munkáltatóként is az élen jár: legszerethetőbb és példakép munkahelyként is elismerték, közösségösszetartó és HR programjaival többszörös díjazott, míg társadalmi felelősségvállalási, fenntarthatósági és állatvédelmi kampányaival számos hazai és nemzetközi díjat nyert.