Legyünk tudatos online vásárlók és eladók!

Létrehozás dátuma:
Feltöltő szerv:
ORFK Kommunikációs Szolgálat

A pandémia kezdete óta sok cégnek kellett áttérni az online működésre, hogy folytathassa tevékenységét. Azzal, hogy az emberek egyre többet használják az online szolgáltatásokat és egyre többször webshopokban vásárolnak, nagyot nőtt a kiberbűnözők mozgástere.

Az év végi ünnepek közeledtével az online vásárlások száma pedig még inkább megsokszorozódik majd. Annak ellenére, hogy olyan új technológiák teszik az online vásárlást biztonságosabbá, mint a "Biztonságos ügyfél hitelesítés" vagy a "Két-faktoros autentikáció", a kiberbűnözők még mindig találnak módot arra, hogy az online vásárlók pénzét megszerezzék.

 Éppen ezért indult el - 2020 után idén is - az E-commerce nemzetközi akció, amelynek célja az online csalások, illetve az ezt megelőző illegális kártyaadatszerzések lehetőségének visszaszorítása, amely – közvetve vagy közvetlenül – a vásárlókat, a kereskedőket, a csomagküldő szolgálatokat és a pénzintézeteket egyformán sújtja. Az ezek elleni fellépés közös érdek, ezért a magyar rendőrség is csatlakozott az akcióhoz, 18 másik országhoz hasonlóan. Az akció október 1-től október 31-ig tartott, amelynek keretében 28 embert tartóztattak le, akik csalással gyanúsíthatóak. Módszereik különböző bankokkal kapcsolatos mobil applikációkhoz voltak köthetők, amivel illegális fizetéseket és vásárlásokat végeztek.

 Hogy ne váljunk áldozattá vásárlóként, tartsunk be néhány aranyszabályt:

 1.         Vásároljunk megbízható forrásból!

2.         Ellenőrizzük a véleményeket és értékeléseket a kereskedőről, termékről!

3.         Gondoljuk át kétszer, mielőtt fizetünk!

4.         Használjunk bankkártyát!

5.         Ellenőrizzük, hogy a vásárlás nem jár-e ismétlődő díjfizetéssel!

6.         Ne küldjünk pénzt ismeretlen személynek!

7.         Ne küldjük el a bankkártya-adatainkat e-mailben vagy lefotózva!

8.         Ha nem vásárolunk, ne adjuk meg a kártyaadatainkat!

9.         Ellenőrizzük a weboldal fizetési biztonságát!

10.       Győződjünk meg az adatátvitel biztonságáról!

11.       Mentsük el az összes, online vásárláshoz kapcsolódó dokumentumot!

 

Ha pedig kereskedők vagyunk:

1. Figyeljünk arra, hogy minden alkalmazottunk ismerje az online csalással kapcsolatos problémákat!

2. Legyünk naprakészek a fizetési csalások típusaival kapcsolatban és legyenek eszközeink megelőzni ezeket (A bankunk tájékoztatni tud a fizetési csalási módszerekről.)!

3. Ismerjük meg a vásárlóinkat, annak érdekében, hogy megbizonyosodhassunk róla, hogy a fizetés valóban megtörténik és a bankszámla-jogosulttól származik!

<< Vissza az előző oldalra