Ne dőljön be az adathalász banki e-maileknek!
Fontos, hogy mindenki megismerje az elkövetők módszerét, és ne dőljön be a csalóknak, ezért a Nógrád Vármegyei Rendőr-főkapitányság munkatársai ismételten óvatosságra intik Önöket.
A phishing egy gyűjtőfogalom a csalárd adatszerzésekre, főként az e-mailes és hamis weboldalas megoldásokra utal, azonban ide érthető mindenfajta adatszerzés. Ez egy banki ügyfeleket célzó, csaló szándékú adathalász e-mail, amely személyes, pénzügyi vagy biztonsági információk megosztására veszi rá a címzettet. Ezek a levelek azonosnak tűnhetnek azokkal az üzenetekkel, amelyeket a bankok valójában küldeni szoktak: tartalmazzák a valódi e-mailek hivatalos céglogóit, kinézetét és stílusát, esetenként korábbi (hamis vagy valós) levélváltások részleteit is. Általában sürgető hangvételűek, például büntetéssel fenyegetnek arra az esetre, ha a címzett nem válaszol, de arra is kérhetik, hogy töltsön le egy mellékletet, vagy kattintson egy hivatkozásra.
Mit tehet?
- Legyen körültekintő, ha egy „banki” e-mail bizalmas információkat kér, például az online banki jelszavát! A bankok kizárólag biztonságos módon, az online banki felületen kommunikálnak az ügyfelekkel, sosem kérnek bizalmas adatokat ilyen formában!
- Ne kattintson az üzenetben lévő hivatkozásokra, és ne nyissa meg a mellékleteket, a webes bejelentkezések címeit inkább manuálisan gépelje be, vagy használja a hivatalos banki oldalt!
- Mindig legyen gyanakvó a mások által kezdeményezett olyan kapcsolatfelvételekkel szemben, amikor nem tud minden kétséget kizáróan megbizonyosodni a másik fél identitásáról! Különösen igaz ez az elektronikus kommunikációra: ne válaszoljon a gyanús e-mailekre!
- Vizsgálja meg alaposan az e-mailt! Keressen következetlenségeket és értelmetlennek tűnő dolgokat, például furcsa nyelvezet, helyesírási hibák, sürgető hangnem, szokatlan formátumú csatolmány (.zip stb.).
- Keressen nehezen észrevehető különbségeket a feladó címében: a nulla például „o” betűnek tűnhet! Vesse össze a küldő e-mail címét a bank korábbi üzeneteivel!
- Legyen különösen körültekintő a mobileszközök használatakor! Telefonon vagy táblagépen nehezebben lehet észrevenni az adathalász kísérleteket. Nem lehet a gyanús hivatkozások fölé vinni az egérmutatót, és a kisebb kijelző miatt a nyilvánvaló hibákat is nehezebb észrevenni. A gyanús e-maileket jelentse bankjának: minden vállalat szívesen veszi az ilyen típusú támadásokról szóló információkat. Ha kétségei vannak, hívja fel a bankját!
- Soha ne adja ki ismeretleneknek se telefonon, se üzenetben a bankkártyája adatait, a háromjegyű biztonsági CVC kódot, PIN kódját, illetve netbankja belépési adatait!
- Ismeretlen eredetű programot soha ne telepítsen fel vagy töltsön le a számítógépére, illetve a telefonjára, bárki is javasolja azt Önnek!
- Mindig tartsa naprakész állapotban szoftvereit, beleértve a böngészőt, a vírusirtó programokat és az operációs rendszert!
Ha úgy látja, minden óvintézkedése ellenére becsapták, megkárosították, tegyen feljelentést a lakhely szerinti illetékes rendőrkapitányságon, vagy bejelentést tehet személyesen is bármely rendőri szervnél, esetleg telefonon a 112-es segélyhívószámon.
További hasznos tanácsokat a https://kiberpajzs.hu oldalon talál.