Ne dőljön be, telefonos csalók!

Létrehozás dátuma:
Feltöltő szerv:
Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Rendőr-főkapitányság

A Miskolci Rendőrkapitányság illetékességi területén is megjelent az a csalási forma, amikor telefonhívás alkalmával banki alkalmazottnak adják ki magukat az elkövetők, és miután hozzájutnak a sértett banki adataihoz megkárosítják őket.

A Miskolci Rendőrkapitányságon az utóbbi időszakban közel húsz feljelentés történt, azért mert az ismeretlen elkövetők telefonos adategyeztetéskor a gyanútlan áldozatoktól csaltak ki banki adatokat, vagy átutalásokra bírták rá őket.

Az esetek alkalmával a csalók banki alkalmazottként mutatkoztak be és közölték, hogy az ügyfelek bankszámláját hekkertámadás érte. A folyamat megakadályozása érdekében a kiszemelt áldozatoknak le kellett tölteniük egy programot a számítógépükre, aminek a segítségével az ismeretlen elkövetők utalási adatokat szereztek meg. Az alkalmazás telepítése után a sértettek számláján található pénz a csalók bankszámlájára került át.

illusztráció
Forrás: Internet tudatosan online is biztonságban, ORFK.

A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság Kommunikációs és Megelőzési Osztály szakemberei azt alábbi tanácsokat adják:

  • Telefonon soha ne adjanak meg bankkártya, vagy netbank belépési adatokat! A pénzintézetek az ügyintézés során nem kérik az ügyféltől ezeket az információkat, mivel az ügyfél-azonosítás során a valódi banki dolgozó ezen adatokat látja a saját rendszerükben. Javasoljuk, ha ilyen eset megtörténik, azonnal szakítsa meg a hívást!
  • Ne telepítsen a számítógépére, illetve a telefonjára ismeretlen programot (alkalmazást, applikációt), ilyet a bankok soha nem kérnek az ügyfelektől, és még arra sem kötelezik őket, hogy a netbankot használják. Előfordulhat, hogy a bank valóban olyan pénzmozgást észlel az ügyfél bankszámláján, ami gyanúra adhat okot. Ilyen esetben felveszik vele a kapcsolatot, és csak az adott tranzakcióra vonatkozóan kérnek megerősítést, egyébként ilyen alkalommal is történik elsődleges ügyfél-azonosítás.
  • A bank telefonon soha nem ad utasítást semmilyen átutalásra az ügyfélnek!
  • Ha az első telefonáláskor nem a saját bankjának az ügyintézőjeként mutatkozik be a hívó, és ezért a beszélgetés során közli, hogy átkapcsolja a saját bankjához, legyen bizalmatlan, és szakítsa meg a hívást!
  • Legyen gyanús, ha azt állítják, hogy a bank biztonsági rendszere észlelt egy gyanús próbálkozást, és a bankszámla biztonságosabbá tétele érdekében azonnal le kell töltenie egy applikációt!
  • Ha SMS formájában kap megerősítő kódot, azt véletlenül se adja ki a vonalban lévő ismeretlennek!
  • Csalás észlelése esetén a kért adatokat ne adják ki, és ne végezzenek semmilyen tranzakciót!

Amennyiben mégis megadtak valamilyen adatot a csalóknak, akkor a bankkártya letiltásáról azonnal intézkedjenek a pénzintézetüknél, illetve ha a leírt módszerrel találkoznak, tegyenek bejelentést a lakhelyük szerinti rendőrkapitányságon! 

<< Vissza az előző oldalra