Ne váljon csalás áldozatává!
Ne dőljön be a hamis üzeneteknek, illetve e-maileknek! Fogadja meg a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság adatvédelemhez kapcsolódó prevenciós tanácsait.
A csalók közös ismérve, hogy megtévesztéseik tárháza kifogyhatatlan, ötleteik minden elképzelést felülmúlnak, és olyan helyeken is megjelennek, ahol korábban nem is számítottunk rájuk.
Fogadja meg a bűnmegelőzési szakemberek adathalászathoz kapcsolódó tanácsait!
Az adathalászat során általában e-mail, SMS vagy közösségi média hálózaton keresztül küldött üzenet formájában – de akár telefonon keresztül – igyekeznek adatokat kicsalni az áldozattól. Ezek lehetnek személyes (TAJ kártyaszám, adószám, személyi szám) vagy pénzügyi adatok (bankkártyaszám, jelszó, banki adatok, PIN és PUK kódok).
Hogyan ismerhető fel egy adathalász próbálkozás?
- Ha az Ön által kapott e-mail tele van nyelvtani hibával, illetve magyartalan, akkor ezek csalásra utaló jelek lehetnek.
- Ha egy Ön által ismeretlen személytől e-mailt vagy azonnali üzenetet kap, ami egy weboldalra irányítja el, ahol be kell jelentkeznie, akkor legyen óvatos!
- Ha a levélben használt megszólítás általános, nem szerepel benne a címzett neve, csupán az, hogy: Úr/Hölgy vagy Cím/Címzett.
- Ha a feladó e-mail címe különféle érdekes karaktereket tartalmaz, vagy épp egy szolgáltatóhoz nagyon hasonló (akár csak egy betűvel eltérő) előtagot tartalmaz, ha nem egyértelműen beazonosítható a feladó, akkor legyen nagyon elővigyázatos!
- Legyen kellően óvatos, ha az üzenetben kérik, hogy a megadott linken frissítse jelszavát!
- Az álloldalak sokszor kinézetükben, szerkezetükben nagyon hasonlítanak az eredeti oldalhoz, más esetben azonban csak az adott cég arculati elemeit (színek, logók) alkalmazzák egyszerűsített formában.
Hogyan előzhetjük meg?
- Mindig ellenőrizze a feladó e-mail címét! (az utolsó betűig)
- Ha banki (vagy épp annak tűnő) oldalra irányítja az e-mail, akkor inkább lépjen ki az üzenetből és jelentkezzen be külön oldalon!
- Ha gyanúsnak találja a küldeményt, ne nyissa meg az e-mailt, és ne kattintson semmilyen hivatkozásra!
- Hívja fel a bankját vagy pénzügyi intézetét!
- Felhasználónevet és jelszót csak tanúsítvánnyal rendelkező (https előtagú) oldalon adjon meg!
- Bankkártya adatait (bankkártyaszám, lejárati dátum, CVV/CVC2 kód) csak olyan weboldalakon adja meg, amelyeket ismer és megbízhatónak tart! E-mail üzenetben vagy bármilyen felugró felhívás során soha ne adja meg ezeket!
Ha mégis megtörtént a baj, akkor haladéktalanul változtassa meg jelszavát, értesítse az esetről az érintett bankot, illetve szervezetet!
Amennyiben károsulttá vált, tegyen feljelentést, vagy hívja a 112 segélyhívó számot!