Patrónus Program a Szemere Szakképző Iskolában: fókuszban a drogprevenció
A „Patrónus” program: az ORFK által kidolgozott tematika szerint megvalósítandó bűnmegelőzési célú oktatási program.
A „Patrónus” Program célja:
- az iskolai pedagógusok számára olyan bűnmegelőzési ismeretek, gyakorlatban alkalmazható tudás átadása, amelyet napi munkájuk során használhatnak,
- a képzésen elsajátított ismeretekkel azon pedagógus kompetenciák fejlesztése, amelyek az iskolai problémákra történő önálló, proaktív módon történő reagálásukat segíti,
- hogy a pedagógusok képessé váljanak a gyermekek testi, lelki, érzelmi, értelmi fejlődését súlyosan veszélyeztető tényezők időben történő felismerésén túlmenően, azok elhárítására, esetleges súlyosbodásuk megelőzésére is.
A Program keretében a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztály munkatársa az iskola közel 100 pedagógusának tartott képzést.
A jelenlévők számára a Rendőrség „Delta” programjához kötődően az alábbi drogprevenciós ismeretek kerültek átadásra:
- melyek azok a figyelmeztető jelek, amelyek arra utalhatnak, hogy valamely gyermek valószínűsíthetően kábítószert fogyaszt, illetve kábító hatású szer hatása alatt állhat,
- mi az iskola teendője ennek gyanúja esetén,
- kitől, mely szervezetektől kérhet az intézmény segítséget,
- mit tehet a szülő, mit tehet az iskola a gyerekek szerhasználóvá válásának megelőzése érdekében.
A pedagógus képzésen a VMRFK bűnmegelőzési szakembere részéről az iskolai erőszak visszaszorításával, annak kezelésével valamint a „bullying” jelenség elleni intézményi szintű fellépés lehetőségeivel kapcsolatos, a gyakorlatban is alkalmazható módszerek kerültek átadásra.
A „bullying” jelenséghez kötődően feldolgozásra került az iskolai „magányos elkövetővé” válás témaköre is:
- melyek azok tanulói magatartásformák, mik azok a figyelmeztető jelek, indikátorok, amelyek arra utalhatnak, hogy valamely gyermek a közeli vagy távolabbi jövőben erőszakos cselekmény elkövetőjévé válhat,
- ezek önálló vagy együttes észlelése esetén az iskolának milyen intézkedést kell meghoznia,
- az oktatási intézmény vezetőjének segítőként kiket lehet, és szükséges esetben kiket kell bevonnia a krízisintervencióba.
A foglalkozáson az eltelt időszakban történt eseményekre reagálva áttekintésre és számbavételre kerültek az „bombariadó” esetén alkalmazandó iskolai kötelezettségek, az azokhoz kapcsolódó feladatok is, hangsúlyozva azt, hogy a bombariadó elrendelésének okául szolgáló bejelentések nem „játékként”, hanem bűncselekményként kerülnek a hatóság részéről minősítésre.

Infobox: A képzési napon elhangzott információk az iskola igazgatójának szándéka szerint az osztályfőnökök közreműködésével az remélhetőleg intézmény valamennyi tanulójához el fognak jutni…