Vigyázat! Telefonos csalók magukat banki ügyintézőnek kiadva vadásznak az óvatlan emberek bankszámláira
Legyen résen és ne dőljön be a hamis telefonhívásoknak! Annak érdekében, hogy ne váljon csalás áldozatává, fogadja meg a Zala Megyei Rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési tanácsait.
Zala megyében is megszaporodtak az olyan esetek, amikor magukat banki ügyintézőknek kiadó személyek telefonon keresztül csaltak ki banki adatokat gyanútlan ügyfelektől, ezáltal hozzáférve a bankszámlákon elhelyezett összegekhez. A csalók adategyeztetést színlelnek, vagy az emberek félelmeire építve arra figyelmeztetnek, hogy gyanús pénzmozgást észleltek, és erre hivatkozva kérik a számlán elhelyezett pénzösszegek ideiglenes átutalását „biztonsági számlaszámra”, vagy olyan alkalmazások telefonra történő telepítésére bírják rá az embereket, amin keresztül hozzáférnek az eszközön tárolt jelszavakhoz, kódokhoz.
Figyelem! A csalók felkészültek és minden esetben ügyelnek a hivatalos banki ügyintézés látszatának fenntartására, hogy minél jobban megtévesszék az áldozatokat és lehető legkevesebb gyanút ébresszenek a sikeres átverés érdekében. A telefonhívás a banki ügyfélszolgálati hívószámhoz nagyon hasonló számról is érkezhet. Az álügyintézők illedelmesen bemutatkoznak, határozottan beszélnek, megpróbálnak minél inkább az emberek bizalmába férkőzni. Lehetséges, hogy a csalók előzőleg már megszereztek bizonyos személyes-, illetve banki rész adatokat is, mint például a bankkártya első vagy utolsó számjegyeit, amiket szintén a bizalom alátámasztása érdekében közölnek is az áldozatokkal, illetve azok kiegészítésére kérik őket. Még az is előfordulhat, hogy a háttérből más, banki ügyintézéshez hasonlító beszélgetések részletei is hallhatók.
Mit tegyünk, hogy elkerüljük az áldozattá válást?
- Kezeljük fenntartással az ismeretlen telefonhívásokat!
- Soha ne adja ki ismeretleneknek, főként ne telefonon, interneten a bankkártyája számát, PIN-kódját, netbankja belépési adatait, mert a bankok az ügyintézés során soha nem kérik az ügyféltől ezeket az információkat, mivel az ügyfél-azonosítás során a valódi banki dolgozó ezen adatokat látja!
- Ismeretlen eredetű programot soha ne telepítsen fel vagy töltsön le a számítógépére, illetve a telefonjára, bárki is javasolja azt Önnek! Ilyet a bankok soha nem kérnek az ügyfelektől és még arra sem kötelezik őket, hogy a netbankot használják.
- Mielőtt bejelentkezne az internetbankjába, mindig ellenőrizze a böngésző címsávban a honlap pontos címét, majd kattintson a böngésző címsorban megjelenő lakat ikonra, így láthatja, hogy valóban az Ön bankja adta-e ki a honlapot. Amennyiben más jelenne meg, azonnal zárja be az oldalt!
- Előfordulhat, hogy a bank valóban olyan pénzmozgást észlel az ügyfél bankszámláján, ami gyanúra adhat okot. Ilyen esetben felveszik az ügyféllel a kapcsolatot, és csak az adott tranzakcióra vonatkozóan kérnek megerősítést, hogy az teljesülhet-e, és ekkor is történik ügyfél-azonosítás. A bank telefonon soha nem ad utasítást semmilyen átutalásra az ügyfélnek.
- A csalók az interneten könnyen megszerezhetik az alapvető információkat rólunk vagy a vállalatunkról (például a közösségimédia-profilok felhasználásával). Nem bízhatunk meg a hívóban csak azért, mert ismeri ezeket az adatokat.