Vishing, avagy a hamis banki hívások

Létrehozás dátuma:
Feltöltő szerv:
Zala Vármegyei Rendőr-főkapitányság

Legyenek résen és ne dőljenek be a csalásoknak! Annak érdekében, hogy elkerüljék az áldozattá válást, fogadják meg a Zala Megyei Rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési tanácsait!

Az elmúlt időszakban újabb információs rendszerek felhasználásával elkövetett csalások miatt indítottak nyomozást a rendőrök Zala megyében.

Egy konkrét eset, melynek a vishing, vagyis a hamis banki hívások volt a módszere: egy helyi nő 2022. november 18-án tett feljelentést a Zalaegerszegi Rendőrkapitányságon arról, hogy egy ismeretlen személy az egyik bank nevében telefonon felhívta azzal, hogy az egyik ügyfelük pénzt kísérelt meg felvenni a folyószámlájáról, emiatt szükséges az adatai egyeztetése. A sértett a telefonáló kérdéseire megadta a bankkártyája adatait, a háromjegyű biztonsági CVC kóddal együtt. Így az adatok megszerzését követően a csalók több nagy összegű vásárlást és utalást is tudtak végeztetni az áldozattal. Az elkövetők a bűncselekménnyel összesen 3 millió 400 ezer forint kárt okoztak a sértettnek.   

Mit tegyünk, hogy ne váljunk hasonló csalások áldozatává?

  • Soha ne adja ki ismeretleneknek, főként ne telefonon, interneten a bankkártyája adatait, a háromjegyű biztonsági CVC kódot, netbankja belépési adatait! A bankok az ügyintézés során soha nem kérik az ügyféltől ezeket az információkat, mivel az ügyfél-azonosítás során a valódi banki dolgozó ezen adatokat látja!
  • Ismeretlen eredetű programot soha ne telepítsen fel vagy töltsön le a számítógépére, illetve a telefonjára, bárki is javasolja azt Önnek! Ilyet a bankok soha nem kérnek az ügyfelektől és még arra sem kötelezik őket, hogy a netbankot használják.
  • Előfordulhat, hogy a bank valóban olyan pénzmozgást észlel az ügyfél bankszámláján, ami gyanúra adhat okot. Ilyen esetben felveszik az ügyféllel a kapcsolatot, és csak az adott tranzakcióra vonatkozóan kérnek megerősítést, hogy az teljesülhet-e, és ekkor is történik ügyfél-azonosítás. A bank telefonon soha nem ad utasítást semmilyen átutalásra az ügyfélnek.
  • Mindig ellenőrizze, hogy valóban a feladónak tűnő személy, szervezet küldte az e-mailt!
  • A bankok nem kérnek e-mailben bankkártya adatokat, más szervezeteknek pedig ne adja meg azokat!
  • Online történő bankkártyás fizetésnél mindig győződjön meg arról, hogy valódi bank oldalon adja meg az adatokat, más oldalon (pl. kereskedő oldalán) ne adja meg azokat!
  • Minden esetben kezeljük fenntartással az ismeretlen telefonhívásokat!

További hasznos tanácsokat az alábbi linken olvashatnak az online csalásokkal kapcsolatban: https://kiberpajzs.hu/

<< Vissza az előző oldalra