Az egyhetes közlekedési akció mérlege
Több ezren utaztak biztonsági öv nélkül a múlt héten.
2023. február 13. és 19. közötti Magyarország egész területén a passzív biztonsági eszközök - a biztonsági öv, a gyermekbiztonsági rendszerek és a bukósisak – használatát ellenőrizte a rendőrség.
A járművek ellenőrzése során a rendőrök 13 973 alkalommal tapasztalták a biztonsági öv használatának elmulasztását, túlnyomórészt – 10 971 esetben – a járművezető nem kapcsolta be a biztonsági övét. A gyermekbiztonsági rendszert 228 esetben nem használták, míg 30 motorkerékpáros bukósisak nélkül közlekedett.
Vitathatatlan, hogy a biztonsági öv a mai napig az autók legelterjedtebb és legfontosabb biztonsági, utasvédelmi berendezése, és minden más – a jármű belterében alkalmazott – passzív biztonsági megoldás alapja (mint pl. a légzsák, övfeszítő, stb.). A biztonsági öv a passzív biztonsági eszközök családjába tartozik, mely jelentősége nem a baleset elkerülhetőségében, hanem a már bekövetkezett baleset következményeinek a csökkentésében jelentkezik. A szakemberek úgy tartják, hogy közúti baleset bekövetkezése esetén általában három, egymástól jól elkülöníthető ütközés valósul meg. Az első akkor következik be, amikor a balesetben érintett jármű egy másik járműnek, ill. szilárd tárgynak ütközik (pl. fának, kerítésnek, egyéb műtárgynak). Ezt követően kerül sor a második ütközésre, amikor a gépjármű utasterében tartózkodó személy(ek) teste hirtelen és nagy erővel előrelendül, és övhasználat hiányában valamely testrészük a műszerfalnak, kormánynak, szélvédőnek, üléstámlának ütődik. A harmadik ütközés során az emberi belső szervek nekiütődnek a bordáknak, egyéb csontoknak, vagy éppen más belső szerveknek. A fentiek alapján a biztonsági öv a másodikként leírt ütközés hatásaitól védi meg a használóit. A három pontos biztonsági övet számos szakértő egyenesen az emberiség történetének legfontosabb biztonságtechnikai fejlesztésének tartja.
… hogy mindenki hazaérjen!