A csalók nem válogatnak, bárkiből lehet áldozat!

Létrehozás dátuma:
Feltöltő szerv:
Fejér Vármegyei Rendőr-főkapitányság

Egy 58 éves asszony tett feljelentést a Móri Rendőrkapitányságon július 19-én, miután rádöbbent, hogy nagy értékű csalás áldozata lett.

A sértett a nyomozóknak elmondta, hogy előző nap egy ismeretlen nő hívta fel telefonon, aki banki ügyintézőnek adta ki magát, majd közölte vele, hogy személyes adatait felhasználva, 1 millió forint hitelt próbáltak illetéktelenek felvenni az egyik hazai pénzintézetnél.

Annak érdekében, hogy az ismeretlen csaló meggyőzze a sértettet a veszély valódiságáról, egy ál-kiberbiztonsági szakemberhez irányította, aki az áldozat bizalmába férkőzve megerősítette őt az „illegális pénzügyi kísérletről”. A csalók felhívták az asszony figyelmét, hogy segítenek megóvni a számláján található megtakarításait, cserébe maradéktalanul követnie kellett utasításaikat. Nem beszélhetett róla senkinek, és semmi szín alatt nem értesíthette a nyomozó hatóságot.

Folyamatos telefonos kapcsolat révén, illetve üzenetküldő alkalmazáson keresztül a két csalónak együttes erővel sikerült rávennie az 58 éves áldozatot, hogy felvegye a bankszámláján található több mint másfél millió forintot, majd követve a bűnözők instrukcióit elutazott Veszprémbe, ahol egy bitcoin-automatán keresztül, egy előre megadott számlaszámra átutalta a teljes összeget.

A csalók ezek után rávették az asszonyt, hogy menjen be az egyik ismert hazai bank veszprémi kirendeltségére, ahol 10 millió forint személyi kölcsönt vetettek fel vele, amit a nőnek ugyancsak át kellett utalnia a bűnözök által megadott számlaszámra. Az elkövetők ezek után elérhetetlenné váltak.

Figyelem! A csalók a bűncselekmények elkövetésére felkészülnek, így a sértett bizalmának elnyerése érdekében minden eszközt bevetnek! Legyenek mindig körültekintőek és kellően bizalmatlanok ismeretlenektől érkező telefonhívások esetén!

  • Minden esetben kérjenek egy kis időt, és azonnal ellenőrizzék a hívás valóságtartalmát! Lehetőleg ne döntsenek egyedül!
  • A banki ügyintézők nem utasítanak telefonbeszélgetés közben utalásra!
  • Fontos, hogy felismerjék a gyanús helyzetet, és ne adjanak meg idegenek kérésére semmilyen banki adatot! Hívják fel az információs vonalon a bankjukat, és kérdezzék meg, hogy van-e teendőjük!
  • Soha ne adják ki telefonon az internetbanki azonosítókat, a fizetéshez szükséges bankkártyaadatokat, ugyanis a csalók az azonosító, az érvényességi idő és a háromjegyű CVC-kód segítségével hozzáférhetnek a pénzükhöz.
  • Más kérésére semmilyen alkalmazást, programot ne telepítsenek a számítógépre vagy a mobiltelefonra, még akkor sem, ha azt a bank vagy szolgáltató nevében kérik!
  • Kérjenek értesítést – lehetőleg személyesen – a banktól a számlát vagy kártyát érintő műveletekről, pénzmozgásokról, továbbá állítsanak be limitet, regionális és online korlátozást!
  • Bűncselekmény gyanúja esetén azonnal tegyenek bejelentést a rendőrségnek!

 

 

Az online térben elkövetett csalások megelőzéséről további hasznos információkat, aktualitásokat, tanácsokat a KiberPajzs oldalán talál.

 

 

 

<< Vissza az előző oldalra