Banki ügyintézőnek adta ki magát a csaló
A sértett egy idegen alkalmazást telepített a laptopjára.
Egy 75 éves sümegi lakost hívott fel 2024. január 30-án egy magát banki ügyintézőnek kiadó férfi, és arról tájékoztatta, hogy bankszámláján nagy értékű gyanús tranzakciót észleltek. Miután a sértett közölte, hogy ezt nem ő kezdeményezte, a „segítőkész” ügyintéző egy AnyDesk nevű alkalmazás telepítését javasolta, ami meg is történt. Ezt követően az elkövető a megszerzett csatlakozó kód segítségével teljes hozzáférést szerzett áldozata laptopjához és azon keresztül bankszámlájához is hozzáfért a webes felületen. Erről közel 3,5 millió forintot tudott elutalni egy idegen személy bankszámlájára. Ezt az utalást a sértett is jóváhagyta, mivel abban a tudatban volt, hogy éppen a „pénze biztonságba helyezése” történik. Csak később szembesült vele, hogy csalás áldozatává vált, és tett feljelentést a rendőrségen.
A Veszprém Vármegyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztályának tanácsai:
- Ne adja meg bankkártya vagy online banki adatait és ne küldjön másolatot okmányairól! A banknak elég az azonosításhoz a név, születési hely és idő, esetleg lakcím. A beazonosításhoz nem kell sem a bankszámlaszám, sem pedig a bankkártyaszám megadása.
- Amennyiben rosszat sejtünk, kérdezzünk rá az „ügyintézőnél” egy korábbi tranzakcióra, hiszen ha tényleg a bank munkatársával beszélünk, akkor látnia kell az adatsorban és tud rá válaszolni!
- A legkisebb kétség esetén is szakítsák meg a hívást, és a hivatalos telefonszámon ellenőrizzék a tájékoztatás valóságtartalmát! Ezen a számon – ha szükséges – a számlájához és bankkártyájához kapcsolódó tranzakciókat is azonnal letilthatja.
- Ne töltsön le semmilyen programot a telefonos ügyintéző javaslatára!
- Legyen a számítógépen és telefonon aktív, az üzeneteket, letöltéseket és a webhelyeket is ellenőrző program!
Az online térben elkövetett csalások megelőzésével kapcsolatban további hasznos információkat, aktualitásokat, tanácsokat a KiberPajzs oldalán talál.