Biztos, hogy a bank keres? Hiszékenységeden a csaló jól keres!

Létrehozás dátuma:
Feltöltő szerv:
Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Rendőr-főkapitányság

A bank nevében telefonáló csalókra hívja fel a figyelmet a Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Rendőr-főkapitányság.

Csak néhány eset az elmúlt napokból:

A folyószámláját vezető bankja nevében hívtak fel egy szolnoki lakost. A hívó fél – a hitelintézet alkalmazottjának kiadva magát – közölte, hogy három utalást akartak indítani az ügyfél számlájáról, ami gyanúsnak tűnik. A telefonáló „ügyintéző” illedelmesen bemutatkozott, majd kérte a feljelentőt, hogy Anydesk programot telepítsen a telefonjára és a laptopjára, valamint lépjen be a mobilnet bankjába, hogy blokkolni tudják az adott tranzakciókat.

Ez a program – és más hasonlók is – távoli hozzáférést enged a számítógépes, vagy mobil eszközökhöz, így az elkövetőnek könnyű dolga volt az adatok megszerzésében. A program telepítését követően az ismeretlen elkövető a sértett bankszámlájáról utalást végzett.

A bank nevében egy valótlan szlovákiai tranzakció ürügyén, egyeztetés céljából keresték azt a jászberényi lakost, aki a hamis tranzakció megakadályozása végett adta meg a bankkártyája adatait, amellyel az elkövető visszaélve, több vásárlást is eszközölt.

Az elkövetői módszer nagyon hasonló. A bank nevében telefonáló csalók azzal az ürüggyel hívják fel áldozataikat, hogy bankkártyájukkal gyanús online tranzakciót akartak végrehajtani és az áldozat bankszámláján tárolt pénz biztonsága érdekében, adja meg adatait, diktálja be az sms-ben érkezett kódot, vagy azonnal telepítsen egy programot a telefonjára.

Amennyiben ilyen telefonhívást kap, legyen óvatos! Fogadja meg tanácsainkat!

  • A beszélgetés elején kérdezze meg, hogy a hívó kit keres, és ha nem tudja a hívott pontos nevét, akkor szakítsa meg a hívást!
  • Vigyázzon! A bank nem kéri a bankkártyája adatait!
  • Semmilyen programot ne telepítsen az eszközeire, még a bank nevében telefonáló személy kérésére se!
  • Személyes vagy banki adatot, ideértve a bankkártya-adatokat is, telefonon ne osszon meg senkivel! Ha valóban banki ügyintéző telefonál, ő ismeri a szükséges adatokat!
  • Elektronikus banki ügyintézéséhez mindig használja a pénzintézet által üzemeltetett biztonságos mobilapplikációt vagy webfelületet!
  • Az sms-ben érkezett kódot ne adja meg másik félnek, hiszen azzal épp az átutalást hagyja jóvá!

Az online térben elkövetett csalások megelőzésével kapcsolatban további hasznos információkat, aktualitásokat, tanácsokat a KiberPajzs oldalán talál.

 

 

<< Vissza az előző oldalra