Csalók célkeresztjében
Az elkövetők banki alkalmazottaknak adták ki magukat.
A bűnözők nem csak az online térben egyre aktívabbak. Bárhol, bármikor megcsörrenhet a telefonunk, és ismeretlenek banki alkalmazottnak adhatják ki magukat, majd közölhetik, hogy nyertünk egy általunk sosem játszott játékon, ami persze nem lehet akadály, mert a gép sorsolt ki bennünket véletlenszerűen. Sajnos az sem segít, ha éppen nem egyedül vagyunk, amikor a hívás jön, mert nem figyelmeztetjük egymást, és így egy időben több áldozata is lehet a csalóknak.
Sajnos így történt egy 74 éves balatonfüredi hölgy esetében is, akit éppen a barátnője látogatott meg. Beszélgetés közben csörgött a vendég telefonja, és egy nő hívta őt, aki banki alkalmazottnak adta ki magát, és közölte, hogy 1 018 000 forintot nyert, és kapcsolja a kollégáját, aki majd elmondja, hogyan veheti fel a pénzt. Ezután egy férfi jelentkezett, aki legalább két órán keresztül ecsetelte, hogy miket kell csinálnia a nyertesnek. Például töltsön le valamit, készítsen egy szelfit, fényképezze le a személyi igazolványát. A hosszúra nyúlt beszélgetés miatt az „ügyintéző” azt mondta, hogy holnap folytatják. Azonban a sértett vesztére a csaló meghallotta, hogy ő is ott van, és gyorsan a telefonhoz kérte az idős hölgyet is, akinek elmondta, hogy persze neki is tud segíteni, és ő is kaphat pénzt. Ehhez csak annyi szükséges, hogy ő is fotózza le az igazolványát, készítsen egy képet magáról, majd kérte, hogy pár alkalmazást töltsön le a telefonjára. A segítőkész „banki ügyintéző” mindent pontosan lediktált, és elmondta, hova kell kattintgatni. A hívó ezután megkérte, hogy lépjen be a netbankjába, és még a bankkártyaadatokat is elkérte. A sértett egyszer csak azt látta, számlájáról eltűnt az összes pénze, közel 1,5 millió forint.
Az ügyben csalás miatt nyomoz a rendőrség.
A Veszprém Vármegyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Osztályának tanácsai:
- Ha olyan hívást kap, hogy nyert, legyen gyanakvó!
- A banki ügyintézők nem intéznek nyereményjátékot, és főleg nem kapcsolják a másik bank alkalmazottjait!
- Soha ne adja meg bankkártyaadatait senkinek!
- Ha a társaságában lévőt banki ügyintéző hívja, vagy értesítik, hogy pénzt nyert, mondja neki, szinte biztos, hogy csalók hívják!
- Legyen gyanús, ha nagyon sokáig tart egy ügyintéző telefonhívása! Ennek célja, hogy nyomás alatt és ijedségben tartsa a hívott felet, és minden információt kiszedjen belőle!