Egy kattintás, 36 millió forint veszteség
Értékes ügyfél megszólítással kezdődő ímélt kapott egy könyvelő Békés vármegyében. Azt kérték tőle, hogy erősítse meg online banki adatait. Az lett a vége, hogy az egyik cég számlájáról, amelynek ő könyvel, eltűnt 36 millió forint.
Hivatalosnak tűnő, de a banki tájékoztatók nyelvezetétől idegen megfogalmazásokat is tartalmazó ímélbe illesztett hivatkozásra kattintott rá egy Békés vármegyei könyvelő a múlt héten. A levélben „értékes ügyfélnek” szólították és arról tájékoztatták, hogy az összes online banki felhasználók magánéletének védelme érdekében új hitelesítési eljárásokat vezetnek be. Leírták, hogy addig nem férhet hozzá a számláihoz, amíg meg nem erősítette az online banki adatait. A nő rákattintott a szövegbe illesztett linkre, majd beírta a telefonjára kapott kódot is. Egy olyan cég számlájának az adataival jelentkezett be, amelynek ő könyvel. Mindezek után a társaság számlájáról eltűnt 36 millió forint. A cégtulajdonost másnap értesítette a történtekről, a férfi azonnal feljelentést tett a rendőrségen.
Az ilyen és hasonló csalások megelőzése érdekében kérjük, hogy jól nézzék meg, milyen címről kaptak levelet. Az adathalász íméleknél a címek nagyon hasonlítanak a valódira, csupán egy-egy karakter, vagy a pont utáni kiterjesztés tér el. A levelek szövegében több árulkodó megfogalmazás, szóhasználat is lehet, mert sokszor fordítóprogrammal írják őket. Az „értékes ügyfél” megszólítás, a magánélet védelmére hivatkozás ebben az esetben is gyanús lehetett volna a címzettnek. Az adathalász ímélekbe, üzenetekbe illesztett hivatkozások a bank vagy szolgáltató eredeti oldalához kísértetiesen hasonló felületekre vezetnek. De ha a böngésző címsorát is megnézik, abból nagyon gyakran kiderül, hogy nem az eredeti oldalon vannak, mert egy-egy betű, karakter eltér, a pont utáni rész nem szokványos. Az is árulkodó jel, ha sürgetik a döntést, gyors cselekvést várnak el, és a számla letiltásával, zárolásával, a hozzáférés megvonásával fenyegetőznek.
A rendőrség mindenkit arra kér, hogy tájékozódjon! A bankok oldalain és a KiberPajzs weboldalon is nagyon sok tanács olvasható, amelyeket ha megfogadnak, elkerülhetik a hasonló eseteket. Az adathalászok nemcsak magánszemélyeket, hanem cégeket, illetve intézmények, gazdasági társaságok pénzügyeinek kezelésével megbízott embereket is célba vesznek. Fontos, hogy a címzettek felismerjék a helyzetet, és ne adjanak meg idegenek kérésére semmilyen banki adatot. Hívják fel az információs vonalon a bankjukat, és kérdezzék meg, hogy van-e teendőjük a számlájukkal kapcsolatosan.