Hagyja, hogy átverjék?!
A telefonos csalók nem állnak le Zalában sem. Folyamatosan próbálnak hozzáférni gyanútlan emberek bankszámláihoz. Sajnos még mindig nagyon sokszor járnak sikerrel!
A Keszthelyi Rendőrkapitányságon tett bejelentést egy férfi arról, hogy 2024. április 18-án 10 óra körül felhívta valaki telefonon, aki banki ügyintézőnek adta ki magát. Azt mondta neki, hogy a bankszámláján adathalászatot, függőben lévő utalásokat észleltek, és ezt csak ő tudja visszavonni. A csaló arra kérte, hogy töltse le az AnyDesk alkalmazást, és olvassa vissza az SMS-ben kapott azonosító számokat, hogy megakadályozzák a tranzakciót. Többször megszakított hívásokkal közel két órán keresztül volt vonalban az elkövető. A férfi az utasításoknak eleget tett, így több mint 17 millió forintot csaltak ki tőle.
A folyamatos figyelemfelhívás ellenére az elmúlt időszakban több hasonló eset történt. Az internetes átverések jellemzője, hogy a telefonálók banki ügyintézőként mutatkoznak be a hívott feleknek, és közlik, hogy gyanús pénzmozgásokat látnak a számlájukon, ezért biztonsági okokra hivatkozva ráveszik a mit sem sejtő személyeket, hogy diktálják be bankkártyájuk számát, lejárati idejét, illetve a hátulján lévő háromjegyű, biztonsági CVC-kódot is. Az adatok megszerzését követően a csalók jogosulatlanul pénzt utalnak át a sértett bankszámlájáról.
A telefonálók jellemzően egy program telepítésére is kérik az áldozatokat, mellyel valójában távoli hozzáférést biztosítanak maguknak az adott eszközhöz. Ezzel az alkalmazással, mely a legtöbb esetben az AnyDesk vagy a TeamViewer applikáció, a csalók már könnyen le tudják emelni a sértettek pénzét a bankszámlájukról.
Legyenek nagyon óvatosak, ha a bank nevében telefonál valaki! Hívják fel erre a hozzátartozóik, ismerőseik figyelmét is! Minél többen ismerik a csalók módszereit, a bűnözők annál kevésbé tudnak új áldozatokat becserkészni!
Mit tegyenek, hogy ne váljanak csalás áldozatává?
- Legyenek óvatosak az ismeretlen telefonálókkal!
- Ne telepítsenek a telefonjukra, számítógépükre olyan alkalmazásokat, amiket nem ismernek!
- Ne kattintsanak szöveges üzenetekben érkezett hivatkozásokra!
- Soha ne válaszoljanak olyan SMS-re, amely a PIN-kódjukat, az online banki jelszavukat vagy bármilyen más, biztonsági azonosító adataikat kéri!
- Ha idegenek a banki adataikat, kódjaikat kérik, vagy a számlájukkal kapcsolatos pénzforgalomról érdeklődnek, bontsák a vonalat, hívják fel bankjuk ügyfélszolgálatát az információs vonalon, és kérdezzék meg, valóban van-e elintéznivalójuk, függőben lévő tranzakciójuk!
Az online térben elkövetett csalások megelőzéséről további hasznos információkat, aktualitásokat, tanácsokat a KiberPajzs oldalán talál.