Ne hagyja, hogy átverjék!
Az adathalász kísérletek, csalások célja, hogy az elkövetők bankra, más szervezetre vagy cégre hivatkozva olyan adatokat kapjanak meg gyanútlan személyektől, amelyeket felhasználva hozzáférhetnek az áldozatok pénzéhez.
Mely adatokat akarják a leggyakrabban megszerezni a csalók?
- A számla vagy bankkártya birtokosának személyes adatait (nevét, születési helyét, idejét stb.);
- az internetbanki belépéshez szükséges azonosítót, biztonsági kódot, jelszót vagy a bankkártya adatait (bankkártya száma, lejárati dátuma, háromjegyű CVC-kódja, PIN-kódja).
A megszerzett adatokkal olyan visszaéléseket követnek el, amelyekkel könnyen jelentős anyagi károkat is okozhatnak. A csalók egyre változatosabb és egyre nehezebben felismerhető módszereket találnak ki, ezért nagyon fontos a legapróbb gyanús jelek felismerése.
- Keltsen gyanút minden olyan telefonhívás, SMS, közösségi oldalon keresztül érkezett üzenet vagy e-mail, amelyben az internetbanki bejelentkezéshez és azonosításhoz szükséges jelszavát vagy PIN-kódját kérik Öntől!
- Soha ne válaszoljon olyan telefonhívásokra, e-mailekre vagy SMS-ekre, amelyekben bankkártyájához, -számlájához vagy internetbankjához kapcsolódó adatokat kérnek!
- Soha ne telepítsen olyan programot számítógépére vagy alkalmazást telefonjára, amit nem ismer, különösen ne telepítsen semmit mások kérésére!
- Ne utaljon pénzt ismeretlen „biztonsági számlára”!
- Ne hagyja, hogy az eszközeihez távolról más is hozzáférjen, ne adjon ilyen engedélyt senkinek!
- Tegyen fel olyan kérdéseket, amelyekre a csaló nem tudhatja a választ, de a bankja igen! Mondja meg a hívó, hogy mi az Ön neve vagy számlaszáma, éppen mekkora összeg van a számláján, illetve mi volt az utolsó három bankkártyás tranzakciója. Ha ezekre nem tud válaszolni, akkor minden bizonnyal csaló keresi Önt a bank nevében.
- Ha elbizonytalanodik, ne csináljon semmit, amit a hívó kért Öntől, fejezze be a beszélgetést!