Strandolás közben jött a hívás
A telefonos csalók nem állnak le a nyári szünetben sem. Folyamatosan próbálnak hozzáférni a gyanútlan emberek bankszámláihoz Zalában is. Sajnos még mindig nagyon sokszor járnak sikerrel!
A Keszthelyi Rendőrkapitányságon tett bejelentést egy nő arról, hogy július 15-én 11 óra 15 perc körül strandolás közben hívta fel valaki telefonon, aki banki ügyintézőnek adta ki magát. Azt mondta neki, hogy a bankszámláján adathalászatot, függőben lévő utalásokat észleltek, és ezt csak ő tudja visszavonni. A csaló arra kérte a közben otthonába érkező áldozatát, hogy töltse le az AnyDesk alkalmazást, és olvassa vissza az SMS-ben kapott azonosítószámokat, hogy megakadályozzák a tranzakciót. Többször megszakított hívásokkal hét órán keresztül volt vonalban az elkövető. A sértett az utasításoknak eleget tett, így közel 19 millió forintot csaltak ki tőle.
A folyamatos figyelemfelhívás ellenére az elmúlt időszakban több hasonló eset történt. Az internetes átverések jellemzője, hogy a telefonálók banki ügyintézőként mutatkoztak be, és közölték, hogy gyanús pénzmozgásokat látnak a számlájukon, ezért biztonsági okokra hivatkozva rávették őket, hogy diktálják be bankkártyájuk számát, lejárati idejét, illetve a hátulján lévő CVC-kódot is. Az adatok megszerzését követően a csalók jogosulatlanul végeztek utalást a sértett bankszámlájáról.
A telefonálók jellemzően egy program telepítésére is kérik az áldozatokat, mellyel valójában távoli hozzáférést biztosítanak maguknak az adott eszközhöz. Ennek az alkalmazásnak a segítségével, mely a legtöbb esetben az AnyDesk vagy a TeamViewer elnevezésű applikáció, a csalók már könnyen le tudják emelni a sértettek pénzét a bankszámlájukról.
Legyenek nagyon óvatosak, ha a bank nevében telefonál valaki! Hívják fel erre a hozzátartozóik, ismerőseik figyelmét is! Minél többen ismerik a csalók módszereit, annál kevésbé tudnak új áldozatokat becserkészni a bűnözők!
Mit tegyenek, hogy ne váljanak hasonló csalások áldozatává?
- Legyenek óvatosak az ismeretlen telefonálókkal!
- Ne telepítsenek a telefonjaikra, számítógépükre olyan alkalmazásokat, amiket nem ismernek!
- Ne kattintsanak szöveges üzenetekben érkezett hivatkozásokra!
- Soha ne válaszoljanak olyan SMS-re, amely a PIN-kódjukat, az online banki jelszavukat vagy bármilyen más, biztonsági azonosító adataikat kéri!
- Ha idegenek a banki adataikat, kódjaikat kérik, vagy a számlájukkal kapcsolatos pénzforgalomról érdeklődnek, bontsák a vonalat, hívják fel bankjuk ügyfélszolgálatát az információs vonalon, és kérdezzék meg, valóban van-e elintéznivalójuk, függőben lévő tranzakciójuk!
Az online térben elkövetett csalások megelőzéséről további hasznos információkat, aktualitásokat, tanácsokat a KiberPajzs oldalán talál.