„Szokatlan utalást észleltünk” – kezdődik az átverés
Egy Győr környéki férfi számlájáról közel 23 millió forintot vett le egy álbankár.
Csalás miatt folytat nyomozást a Győri Rendőrkapitányság egyelőre ismeretlen tettessel szemben. Az álbankár a napokban a 64 éves sértett bankszámlájáról közel 23 millió forintot utalt át – több részletben – idegen számlákra. A csaló bankfelügyeleti szakembernek adta ki magát, telefonon kereste meg a sértettet, és a számláján tapasztalt szokatlan tranzakciókra figyelmeztette. Ezután közölte, hogy a pénz biztonságba helyezése érdekében átadja a telefont egy rendőr kollégájának. A magát nyomozónak hazudó személy kérte a férfitól, hogy töltse le a számítógépére az AnyDesk alkalmazást, hogy a tranzakciót meg tudják hiúsítani. Ennek az ügyfél eleget is tett, és ezzel a programmal a csalók megszerezték a sértett internetbankos adatait, majd megkárosították. A nyomozás jelenleg is folyik.
Mindig új és új legendák kerülnek elő. Most már a rendőrség nevével is visszaélve keresik meg áldozataikat telefonon, e-mailben vagy SMS-ben, és egy AnyDesk nevű alkalmazás letöltésére veszik rá őket, akik így teljesen kiszolgáltatják magukat, adataikat és pénzüket a csalóknak.
Legyenek nagyon óvatosak, és minden esetben kezeljék fenntartással az ismeretlenektől érkező üzeneteket, telefonhívásokat!
Mit tegyenek, hogy ne váljanak hasonló csalások áldozatává?
- Soha ne adják ki ismeretleneknek a bankkártya- és a netbanki belépési adataikat! A pénzintézetek az ügyintézés során soha nem kérik az ügyféltől ezeket az információkat, mivel az azonosítás során a valódi banki dolgozó ezen adatokat látja!
- Ismeretlen eredetű programot soha ne telepítsenek fel vagy töltsenek le a számítógépükre, illetve a telefonjukra, bárki is javasolja azt! Ilyet a bankok soha nem kérnek az ügyfelektől, és arra sem kötelezik őket, hogy a netbankot használják. A csalók legtöbbször az AnyDesk elnevezésű applikációval követik el a bűncselekményeket.
- Előfordulhat, hogy a bank valóban olyan pénzmozgást észlel az ügyfél számláján, ami gyanúra adhat okot. Ilyen esetben felveszik az ügyféllel a kapcsolatot, és csak az adott tranzakcióra vonatkozóan kérnek megerősítést, hogy az teljesülhet-e, és ekkor is ügyfél-azonosítás történik.
- A valódi banki alkalmazottak telefonon soha nem adnak utasítást semmilyen átutalásra az ügyfélnek!
Az online térben elkövetett csalások megelőzésével kapcsolatban további hasznos információkat, aktualitásokat, tanácsokat a KiberPajzs oldalán talál.