Tényleg a bankja hívja?
Lehet, hogy éppen bűnözők ürítik le a bankszámláját.
Az online csalók gyakran telefonon hívják fel kiszemelt áldozatukat, magukat pénzintézet ügyintézőjének kiadva. Azt állítják, hogy az ügyfél bankszámlája veszélybe került, és pénze biztonsága érdekében egy másik számlára kell ideiglenesen átutalni. Ez már önmagában is elég stresszt okoz. Ráadásul a bűnözők sokszor alaposan utánanéznek a célszemélynek a közösségi oldalakon, és minden elérhető információt saját hasznukra fordítanak. Ha tehetik, olyan időpontban telefonálnak, amikor tudják, hogy a sértett amúgy is siet valahova. Ha például az áldozat előre kiposztolta, hogy külföldre indul nyaralni, megpróbálják akkor felhívni, amikor várhatóan már a repülőtérre tart. A stresszes helyzet kapkodáshoz, az pedig meggondolatlan cselekvéshez vezethet. Így fordulhat elő, hogy valaki az összes pénzét csalók számlájára utalja, ahonnan pedig azonnal továbbítják.
Ne hagyja, hogy megtakarított pénze csalók kezébe kerüljön! A bankja sohasem fogja azt kérni, hogy pénzét egy másik számlára utalja át. Ha azzal hívják fel, hogy bankszámlája veszélybe került, tegye le a telefont, és a pénzintézet központi számán hívja vissza őket!
A Mátrix Projekt keretében a Budapesti Rendőr-főkapitányság nyomozói kiemelt figyelmet fordítanak az online térben elkövetett bűncselekmények elleni küzdelemre. Az ilyen csalások megelőzésével kapcsolatban további hasznos információkat, aktualitásokat, tanácsokat a Kiberpajzs oldalán talál.