A BVRK civil hősei
Szakembert próbáló időszakon van túl a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság (BVRK) két hajószerelője, akik a 37-ből húsz szolgálati kisgéphajót már felkészítettek a szezonra az öt vízirendészeti őrs munkatársaival, ezután jön a többi. Parancsnokuk szerint Mészáros Tamás és Horváth István a BVRK civil hősei.
A társszervek vízi járműveivel együtt 37 szolgálati kisgéphajó műszaki állapotáért felel a BVRK. Ezek csiszolásánál, festésénél, daruzásánál és sólyázásánál besegítenek a Balatonföldvári, a Balatonfüredi, a Fonyódi, a Keszthelyi és a Siófoki Vízirendészeti Rendőrőrs munkatársai, de a szervizelést a BVRK két szakembere végzi. Ők már az októberi téliesítésnél felmérték a víznek kitett hajótest és az alkatrészek állapotát, januárban pedig megkezdték az állagmegóvó javításokat és a kötélzetcseréket. Éves átlagban a hajónkénti 300–450 üzemóra bizony igénybe veszi a rendőrhajókat: bovdenek szakadnak és hajócsigák törnek, arról nem is beszélve, hogy a fenékszivattyúktól a szonár- és radarfejeken át az elektronikus irányváltókig bármi meghibásodhat rajtuk, és a megelőzésre is kell gondolniuk. Mivel a hajómotorok is vízkövesednek – ami túlmelegedéshez, ezáltal hengerfejrepedéshez vezethet –, ipari citromsavval mossák át a gépezetek furatrendszerét.
A BVRK gondjaira bízott 37 szolgálati hajóból három a Dráván szolgál, négy, illetve kettő-kettő pedig drávai és Velencei-tavi tartalék. Ezek is a Somogy Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság siófoki telephelyén vannak, orral az uralkodó szélirány, azaz északnyugat felé, hogy kisebb legyen a szélfogó felületük, és ritkábban kelljen húzni őket a hajótestponyván. A rendészeti igazgatási alkalmazottként szolgáló két hajószerelő feladatmennyiségére a globális felmelegedés is rátett egy lapáttal, a szerves anyagokkal terhelt, mésziszapos Balaton egyre melegebb vizében ugyanis sok a hínár, minek következtében jobban kopnak a hajótestek víz alatti részére felkent algavédő bevonatok. Ezek a gazdaságos és hatékony használat miatt is fontosak, mert így a motorok azonos sebesség mellett kisebb fordulatszámon pörögnek, a hajók pedig kisebb ellenállással siklanak.
– Korábban három hajószerelő szolgált a BVRK-n, mára ketten maradtak, és nem túlzok, amikor azt mondom, ők ketten heroikus küzdelmet folytatnak, főleg a januártól május elejéig tartó nagy karbantartás időszakában. Ők a mi gerincünk, és egyben legmegbecsültebb munkatársaink – fogalmazott Horváth László ezredes, a BVRK vezetője, és hozzátette, hajószerelőiknek idén nem csak azért kellett jobban rákapcsolniuk, mert ketten vannak. – A mi munkánk teljesen időjárásfüggő, és a különösen enyhe február arra késztetett, hogy minél hamarabb álljon rendelkezésre szolgálati kisgéphajó a BVRK öt rendőrőrsén, amit el is értünk. Ezt követte a munka dandárja, amiben az is benne van, hogy komoly renováción ment át a gumihajóflotta, és már tervezzük a szükséges felújításokat. Május 8-án tesszük vízre a három Zodiac Pro 750 közepes mentőhajót, és visszahívjuk felülvizsgálatra azokat, amelyek még februárban mentek ki.
SZ. Z. J.
FOTÓ: FÜLÖP MÁTÉ