A fõkapitány magányossága
Budapest július 1-jén kinevezett rendõrfõkapitánya, Bucsek Gábor dandártábornok két hónap türelmet kért és kapott a médiától.
Becsületére legyen mondva, tartotta ígéretét. Az alábbiak szerint nem unatkozott, egyfajta kényszerûségbõl elmélyült a gírosz szállításának szakszerûségében is.
– Nem látszik, hogy belefogyott volna abba a bizonyos kabátba…
– Hazudnék, ha azt mondanám, hogy sétagalopp volt az elmúlt két hónap. A Nyugati pályaudvaron 1990. szeptember 1-jén járõrként kezdtem hivatásos pályafutásom, voltam vizsgáló a IX. kerületben, nyomozó a fõkapitányság életvédelmi osztályán. Sehol nem unatkoztam.
– A közvélemény nem ezekre a beosztásaira emlékszik.
– Hát persze, de ez nem változtat azon, hogy a Nemzeti Nyomozó Iroda korábbi vezetõje is volt járõr, vizsgáló, nyomozó.
– Rendõrfõkapitányként nem kirúgásokkal kezdte. Majd most, hogy belemelegedett a székébe?
– Egy fõkapitánynak nagyon sok eszköz áll a rendelkezésére ahhoz, hogy vezesse az irányítása alá tartozó szervezetet, a személyi intézkedés csak egy ezek közül. A BRFK jelenlegi helyzetét, állapotát nem jobbítaná felmentések sorozata, lényegesebbnek tartom a folyamatosságot. Mindenkinek bizalmat szavaztam, önmagában az, hogy más a fõkapitány, nem indokolja a személyi változtatásokat. Olvastam, távozik a bûnügyi helyettesem, de azt a cikket nem én írtam. Egyébként a BRFK fõkapitány-helyetteseinek kinevezése és felmentése a belügyminiszter hatásköre.
– Javaslatot azért tehet.
– Ebben a tekintetben a belügyminiszternek az országos rendõrfõkapitány tesz javaslatot. Egyetlen helyettesem felmentését nem kezdeményeztem. Mindenkivel együtt dolgozom, aki az én fordulatszámomon képes és akar pörögni. Azt tapasztalom, tudnak és akarnak.
– Ez a pörgés állítólag értekezletek végtelen sorát jelenti.
– Nemcsak szeretem, kötelességem is tudni, ismerni, mit történik a BRFK-n. Tájékozatlanul nem lehet felelõs, az adott helyzetnek megfelelõ optimális döntést hozni. Az értekezletek, a megbeszélések száma és hossza nem a személyemtõl, hanem az ügyek mennyiségétõl, összetettségétõl függ. Emellett a döntés egyszemélyi, nem hárítható másra, a fõkapitány a legmagányosabb ember azokban a pillanatokban, amikor kimondja a verdiktet.
– Szóval mit csinált az elmúlt két hónapban?
– Áttekintettem valamennyi szervezeti elemet, és ahol indokoltnak tartottam, változtattam azok feladatain. Az elemzõ-értékelõ osztály a rendelkezésére álló kapacitást a közrendvédelmi és a bûnügyi folyamatok komplex elemzésére és kezelésére, azok lehetõ legpontosabb elõrejelzésére fordítja. Ezzel az volt a célom, hogy tovább erõsítsem a kerületi kapitányságokat. Meghatároztam három prioritást: a közterületi erõszakos jellegû és a gépjármûvekkel kapcsolatos bûncselekmények, valamint a lakásbetörések visszaszorítását, hatékonyabb felderítését. A felderítõ fõosztály két osztályának szûkítettem a profilját: az egyik a kábítószer-, a másik a gépjármûbûnözéssel foglalkozik elsõsorban. Kialakítottuk azt a rendszert, melyben a közrendvédelmi és a bûnügyi állomány fél óra alatt kiér minden esemény helyszínére. Az idõben együttes fellépés várhatóan magával hozza a hatékonyság növekedését. Ne értsék félre: a bejelentésekre történõ reagálás gyorsaságát megõrizzük, a változás lényege, hogy rövidebb idõ alatt lesz akta egy ügybõl, a nyomozó nem a rendészet írásbeli jelentéseit követõen, hanem azzal egy idõben kezdi meg a bûnügyi adatgyûjtést, a kihallgatásokat.
– Emelkedik a létszám?
– A kialakított munkaszervezés nem igényel többletlétszámot. A BRFK-n mindig volt, van és lesz egy természetes létszámhiány és fluktuáció, aki ezen lovagol, fordítva üli meg a lovat. Nem vitatom: a létszámhiány és a fluktuáció mértékét egy határon belül kell tartani, de önmagukban azok abszolút értékei nem mérvadók.
– Egy másik határt, úgy tûnik, átléptek, augusztusban a BRFK felkerült a végrehajtási eljárás alatt álló adózók listájára.
– Aztán lekerültünk onnan. Egy szolgáltató vitatta, hogy a BRFK már 2002-ben megfizetett részére 194 899 forint szemétszállítási díjat. Kifizettük még egyszer, és perre mentünk. Ismereteim szerint korábban soha nem volt ilyen stabil a fõkapitányság költségvetési helyzete, mint most.
– A belépõje mellé megkapta azt is, hogy Budapesten rossz a közbiztonság.
– Tényszerûen senki nem jelentheti ki, hogy a fõvárosban rossz a közbiztonság. Az idézett kijelentés kampányidõszakban hangzott el, ennek megfelelõen kell értékelni. A közbiztonság megítélésében a legfontosabb az, hogyan érzik magukat a város lakói, véleményüket nyilvánvalóan választott képviselõik tolmácsolják. A budapesti fõkapitány éves beszámolóját egyhangúlag, tartózkodás és ellenszavazat nélkül fogadta el a Fõvárosi Közgyûlés Bûnmegelõzési és Közbiztonsági Bizottsága, a kerületi kapitányságok mindegyikének a beszámolóját elfogadták az önkormányzatok, tíz kapitányságét egyhangúlag. Minden egyes beszámolót, a beszámolók vitájának jegyzõkönyveit tanulmányoztam, intézkedéseim során felhasználtam és felhasználom az ott elhangzottakat. Az önkormányzatok mellett folyamatosan figyelemmel kisérem a polgárõrség és a Fõvárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság jelzéseit. Senki nem vitathatja, hogy az Európai Unió fõvárosainak és Európa egymillió fõt meghaladó lakosságú városainak bûnügyi fertõzöttségét vizsgálva Budapest a legbiztonságosabb fõvárosok egyike. Igen, a dolgok jellegébõl következõen volt, van és lesz felderítetlen emberölés és rablás Budapesten, de a tisztesség okán rögzítsük, ezeknek az ügyeknek a felderítési mutatóit a világ valamennyi fõvárosának rendõrfõkapitánya irigyli tõlünk. A visszajelzések szerint a város lakossága elismeri a BRFK munkáját.
– Ahogy „elismeri” azt is, amikor a rendõr szabálytalanul parkolva vásárolja meg az ebédet…
– A fegyelmi eljárások során kiderült, hogy a gírosz kifejezetten egészségtelen, ha szállítása szabálytalan. A rendõr is ember, megéhezik. Csakhogy neki példát, méghozzá jó példát kell mutatnia. Szolgálatban és azon kívül egyaránt. Azt kell saját magában a helyére tennie, hogy szolgálaton kívül ugyanolyan állampolgár, mint bárki más. Na, akkor vajon hogyan értékeli a rendõr szabálytalan parkolását vagy bármilyen más – hívjuk így – kilengését? A rendõrök láthatók, egyre többen és több idõt vannak az utcán, intézkedéseik egyre kulturáltabbak. Nem megengedhetõk a jó példától eltérõ viselkedésformák.
– Többen és több idõt? Mégis bõvült a létszám?
– Nem figyelt: mindez a közterületi szolgálat átalakításának következménye. Ugyanolyan létszám mellett több a gyalogos járõr, a területén folyamatosan jelen lévõ körzeti megbízott. A Készenléti Rendõrség megerõsítõ erõi felfoghatók létszámbõvítésnek nemcsak a járõrtevékenység, hanem a sport- és más rendezvények biztosítási feladatainak ellátása során is. Az Országos Rendõr-fõkapitányság a kormány szubjektív biztonságérzetet javító programja keretében szeptember 1-jétõl december 31-éig 50 ezer óra, pénzben megváltható túlszolgálati keretet biztosított a BRFK-nak. Ennek a többletforrásnak szintén több gyalogos járõr lesz az egyik eredménye.
Zs. M.
Fotó: Vezda László