Az önvezető autók jövője

Létrehozás dátuma:
Feltöltő szerv:
Zsaru Magazin

Egy friss elemzés szerint 2035-ig nem valószínű, hogy széles körben elterjednének az önvezető autók. A hírhez tartozik, hogy október elején elszabadult egy elektromos autó Skóciában, és a sofőr semmit nem tudott tenni. Végül a rendőrök segítségével lehetett megállítani.

A Standard and Poor’s Global (S&P Global) tanácsadó cég egy friss elemzése szerint 2035-ig nem valószínű, hogy az önvezető kocsikat széles körben használják majd. Nem hiszik, hogy az emberek hamarosan elkezdenek vásárolni olyan autókat, amelyek „bárhová elmennek anélkül, hogy sofőr vezetné őket” – áll a jelentésben.

A Google 2015 óta teszteli az önvezető gépjárműveket, de az autóipar ezen ágazata lassan fejlődik. „Az új technológiával szembesülő súlyos problémák az okai annak, hogy a tömeggyártás megreked az első sebességfokozatban. A fő kihívás az, hogy a műszaki szakértők komoly nehézségekkel néznek szembe az autonóm autóvezérlő rendszerek fejlesztése során a bonyolult és kiszámíthatatlan, sofőrök által hajtott járművek forgalmában. A számos szenzor és kamera, a csúcstechnológiás számítógépes rendszerek, amelyekkel az önvezető autókat szerelik, valamint az ezeket vezérlő chipek drágák, és nem is lesznek egyhamar olcsóbbak. Ez elriasztja azokat a potenciális vásárlókat, akik ilyen autót szeretnének birtokolni. Ez a probléma azonban nem érinti azokat a cégeket, amelyek az önvezető autókat taxi- vagy telekocsi-szolgáltatásra tervezik használni” – írják a tanácsadó cég elemzői.

Az önvezető kocsik használata robottaxiként még rövid távon is teljesen valósnak tűnik. Ez lehetséges azokon a jól feltérképezett területeken, ahol az önvezető taxik kiterjedt próbákon estek át. 2022 júniusában a Cruise cég engedélyt kapott robotautók taxiszolgáltatására San Franciscóban. A Cruise a General Motors és a Waymo tulajdonában van, amely a Google-t birtokló Alphabet egyik részlege. A Cruise módosított Chevrolet Bolt elektromos autóinak nincs kormánya és pedáljai, és önhajtásúak.

Ezek az innovatív taxik azonban számos incidenst okoztak az elmúlt években. Az egyik esetben egy Cruise robottaxi ütközött egy tűzoltókocsival. Az önvezető taxi utasa megsérült a balesetben, amely egy San Franciscó-i kereszteződésben történt. Egy másik incidensben a Cruise önvezető taxija elakadt egy frissen betonozott úton. A javított szakaszt speciális építési kúpok vették körül, mellettük zászlókkal álltak a munkások, de a jelzéseket az e-autó nem ismerte fel. Napokkal korábban a cég önvezető járművei minden ok nélkül megálltak San Francisco forgalmas utcáinak közepén, és úgy 15 percre elzárták a forgalmat. Ennek fényében a San Franciscó-i tisztviselők felszólították a Cruise-t, hogy a felére csökkentse a robottaxik számát a városban. Napközben ötven önvezető autó közlekedik, éjszaka pedig 150.

Az amerikai Zoox cég, amely az Amazon online kereskedelmi óriás tulajdonában van, szintén tesztel egy önvezető robottaxit az Egyesült Államokban. A kocsiban legfeljebb négy utas utazhat. Az autó 56 km/h-s maximális sebességre képes. Las Vegasban, San Franciscóban és Seattle-ben folynak a kísérletek. „Az önvezető autó engedelmeskedett a közlekedési lámpák jelzéseinek, és balra vagy jobbra fordult, amikor az útvonal úgy kívánta” – számolt be a Zooks. Az önvezető járművek a tervek szerint a vállalati alkalmazottak szállításának szokásos vonalát szolgálják majd ki. A Zoox nagyobb célja azonban az, hogy egyes amerikai városokban robottaxikat vezessenek be.

önjáró

Szakértők szerint a Cruise önvezető taxijával történt San Franciscó-i incidens ellenére egyre több vállalat fogadja el a technológiai fejlesztéseket. „A következő évtized közepére bizonyos területeken több robottaxi hajthat majd. Több olyan személygépkocsi lesz, amelyekre önvezető rendszert telepítenek. Biztonsági rendszerekkel látják el őket, de összességében a vezetésnek továbbra is szüksége lesz legalább bizonyos szintű járművezetői részvételre” – jósolják az S&P Global jelentésében.

Azonban nem kell önvezető autónak lenni ahhoz, hogy egy elektromos kocsi önálló életet kezdjen élni. Október elején az 53 éves Brian Morrison éppen hazafelé tartott a skóciai Glasgow-ban nemrég vásárolt MG ZS EV modelljével, amikor furcsa dolog történt. Előtte nagyjából 30 mérföldes, átszámítva 48 km/h-s sebességgel haladt, amikor megpróbált lassítani, az autó azonban nem reagált, a férfi csak hangos fékcsikorgást hallott. Az MG nem akart lassítani, sőt, beállt erre a 30 mérföld/h-s sebességre, és megállíthatatlanul hajtott. A Brian Morrison bízott benne, hogy a jármű majd megáll magától, de esélye sem volt erre. Brian először a feleségét hívta fel, hogy segítsen neki eltüntetni az útjából az autósokat. Ezután viszont közvetlenül a rendőrséget hívta, hogy valamiképpen állítsák meg. A rendőrök több autóval vették körbe a férfit, biztosították a szabad utat számára, illetve felvették a kapcsolatot mérnökökkel is, de fogalmuk sem volt arról, hogy mit kell tenni ilyen esetben. Amikor látták, hogy tényleg nem a férfi bénázik, hanem a kocsi vált irányíthatatlanná, akkor jött a B terv. Brian behajtott egy körforgalomba, amely egy kicsit lassított az autóján, és utána ott várt rá egy rendőrségi furgon. Azt mondták neki a zsaruk, hogy hajtson bele a furgonba, majd ők azt lassan lefékezik, és így megállásra bírják az elszabadult MG-t. A manőver sikeres volt, és megállították az autót, ám ezzel még nem ért véget a történet. Amikor megpróbáltak elállni a kocsi elől a furgonnal, az MG azonnal újraindult. Ezért előtte maradt a furgon egészen addig, amíg egy szakértő kiért, és leállította az autót, amelyben egyébként egyszerre nagyon sok hibát talált.

M. GY.

FOTÓ: INTERNET

<< Vissza az előző oldalra