Azt hittem, buszt vezetek
Mielőtt volán mögé ülünk, alaposan figyeljük meg a járművünket! Ki tudja, nem lett-e belőle éjszaka mentő, rendőrségi autó, tűzoltókocsi vagy busz? Mert ha igen, akkor használjuk a buszsávot bátran! Amúgy meg mindegy, így is bátran használjuk…
Bizonyára gyakori eset, hogy egy-egy autós indulás előtt elbizonytalanodik, hogy az ő közlekedési eszköze tulajdonképpen micsoda. Jó, tegnap még egyszerű személygépkocsi volt, de mert az élet tartogat meglepetéseket, javasoljuk: indulás előtt mindenki alaposan vegye szemügyre a járművét! Ha megbizonyosodik arról, hogy az például nem lett az éj leple alatt sürgősségi betegellátásra, betegszállításra rendszeresített jármű, nem lett taxi, rendőr- vagy tűzoltókocsi, pláne nem autó- (kék) vagy trolibusz (piros), esetleg villamos (sárga), akkor már csak a kerekek számát kell ellenőrizni. Ha a kocsi alján ebből négyet talál, akkor biztos lehet abban is, hogy nem biciklije vagy segédmotoros kerékpárja van. Szóval, ha az ellenőrzés megtörtént, és a sofőr sajnálattal vette tudomásul, hogy a fentiek közül egyik sem jellemző az ő járművére, akkor inkább ne használja a buszsávot!
Ám ha még ezt követően is maradnak kétségei, hogy mi is az autóbusz, kattintson a Wikipédia vonatkozó oldalára, ahol a következőt olvashatja: „A busz szó a latin omnibus szóból ered, olyan közforgalmú közlekedési eszközként, amelyet »mindenki« használhat.” Nem árt, ha az utóbbi mondatot betűről betűre értelmezzük, ugyanis nem az áll benne, hogy a buszsávot mindenki használhatja. Az a busz az, amit mindenki használhat. A buszsávot kizárólag a fentebb sorolt járművek vehetik igénybe, valamint még néhány, de a szakszerű részletezéstől ezúttal tekintsünk el!
És mégis. A fővárosi autósok közül sokan előszeretettel haladnak a buszsávban. Hiába a gyakori rendőri ellenőrzés, hiába a megannyi figyelmeztetés és bírság, a buszsáv csábító ereje erősebb ezeknél. A Budapesti Közlekedési Központtal kötött stratégiai partnerség keretében a Budapesti Rendőr-főkapitányság munkatársai november végén két napig ellenőrizték fokozottan a buszsávok szabályos használatát, és ennek során 43 esetben alkalmaztak helyszíni bírságot a jogosulatlan használata miatt. Ha az efféle ellenőrzések mindennaposak volnának, a bírságok száma az egekbe emelkedne. A legendák szerint Glenn Gould, a híres zongoraművész egyszer tréfásan így búcsúzott a koncert után a közönségétől: „Hazafelé hajtsanak a járdán, mert a statisztikák szerint a legtöbb baleset az úttesten történik!” Efelé tartunk.
TRENCSÉNYI ZOLTÁN
FOTÓ: RENDŐRSÉG