Gondolatok az iskolarendőrök munkájáról
IX. Országos Iskolarendőr Szakmai Nap címmel tartott rendezvényt február 1-jén az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottsága (ORFK-OBB) a Rendőrségi Igazgatási Központban. Az eseményen dr. Kuczik János Zoltán vezérőrnagy, rendészeti országos rendőrfőkapitány-helyettes, az ORFK-OBB elnöke elismeréseket adott át az év iskolarendőreinek.
A vezérőrnagy megnyitóbeszédében kiemelte, hogy a gyerekek biztonságos közlekedésre nevelése alapvető tárdalami érdek, amelyhez számos intézmény csatlakozott, többek között a rendőrség is. Az ORFK-OBB 1992-es megalakulása óta is kiemelt feladatként kezeli mindezt.
– Fontos ez azért is, mert a gyerekek a legsérülékenyebbek, legyen szó balesetről, vagyon vagy élet elleni bűncselekményről – mondta a rendészeti országos rendőrfőkapitány-helyettes. – Mégpedig azért a legsérülékenyebbek, mert tapasztalatlanok. Fontos megemlíteni, hogy ennek ellenére az elmúlt időszakban a gyermekek közúti közlekedési biztonsága terén nemzetközi összehasonlításban is jelentős eredményeket értünk el. 2010-től 2023-ig hazánkban 60 százalékot meghaladóan csökkent azoknak a közlekedési balesetek során bekövetkező haláleseteknek a száma, amelyekben gyerekek voltak az áldozatok. Ezek a sikerek arra ösztönöznek minket, hogy újabb lehetőségeket kutassunk föl, amelyek ezt a statisztikát tovább javítják.
Kiemelte az ismeretek átadásának és a passzív biztonsági eszközök használatának fontosságát, amit a felmérések szerint a közlekedés résztvevői is mindinkább megértenek és elfogadnak. Abban, hogy utasként, kerékpárosként vagy gyalogosként a gyerekek betartsák a biztonságos közlekedés szabályait, nagy szerepe van a szülői példamutatásnak, akárcsak a tanórákon vagy azokon kívül történő közlekedési nevelésnek. És ez volt a célja annak is, hogy 2008 szeptemberében a rendőrség meghirdette az Iskola rendőre programot, amely a kisiskolások biztonságos közlekedésre nevelését segíti, a szabálykövető magatartásra oktatja őket, valamint igyekszik feltárni minden olyan tényezőt, amely a gyermekek biztonságát veszélyezteti, hogy aztán ezeket meg lehessen szüntetni. A program sikerét jelzi, hogy a 2008–2009-es tanévben közel 2500 iskola csatlakozott hozzá, azóta ez a szám több mint ötszázzal emelkedett, és több mint 2000 rendőr gondolta úgy, hogy szeretne tenni az iskolások biztonságáért. Azóta az ő tevékenységük a rendőrség napi munkájának a szerves része lett, az iskolák több mint 90 százaléka pedig elégedett a programmal.
Dr. Kuczik János Zoltán vezérőrnagy beszédét követően két pódiumbeszélgetésre került sor. Az elsőben Óberling József ezredes, főosztályvezető, az ORFK-OBB ügyvezető elnöke, Pálfi Erika, a Belügyminisztérium Köznevelési Helyettes Államtitkárság főosztályvezetője, valamin a Vuelta Sportiroda képviseletében Abelovszky Tamás, a BringaAkadémia programvezetője vett részt. A beszélgetésben, amelyet Kadarkai Endre televíziós, rádiós műsorvezető irányított, lényeges kérdésekről esett szó, egyebek mellett arról, hogy az oktatásban milyen szerepet kap a biztonságos közlekedésre nevelés, amelynek elsajátításához hozzá kell járulnia szülőnek, pedagógusnak és szakembernek is. Szóba került az is, hogy az iskolák rendőrei esetében milyen mértékben növeli az információk hitelességét a személyes kötődés, és milyen fontos a tőlük kapott visszacsatolás, illetve a BringaAkadémia munkája, a pedagógusok képzése is.
A második pódiumbeszélgetésen Oláh-Paulon László alezredes, bűnmegelőzési osztályvezető, dr. Zacher Gábor főorvos, toxikológus és Steigervald Krisztián generációkutató vett részt. Elsőként arról esett szó, vajon a mostani nemzedék nagyobb veszélyben van-e, hogyan lehet megszólítani, lekötni a gyerekeket a prevenciós programokban, egyáltalán: milyenek a jó megelőzési programok. Különös tekintettel arra, hogy a mai fiatalok figyelme erősen lecsökkent, a lehetőségeik pedig – köszönhetően a számos számítástechnikai eszköznek, valamint az információdömpingnek – mások, mint a korábbi generációké. A résztvevők arról is beszéltek, hogy nincs mese, mindehhez alkalmazkodni kell, az információkat a mostani nemzedék igényei, képességei szerint kell átadni.
T. Z.
FOTÓ: FÜLÖP MÁTÉ