Halál a francia autópályákon
Míg hazánkban a balesetek fő oka a gyorshajtás, addig Franciaországban az alkoholos és kábítószeres befolyásoltság a halálos balesetek vezető oka a sztrádákon.
A Francia Autópálya-társaságok Szövetségének (ASFA) friss jelentéséből kiderül, hogy 2022-ben jelentősen megnőtt a sztrádákon elhunytak száma. Tavaly 188 ember vesztette életét a francia autópályákon, szemben a 2021-es 131-gyel. Bár a sztrádahálózat továbbra is a legbiztonságosabb Franciaországban, a halálozások száma 43%-os növekedést mutat 2021-hez képest. Az autópályákon történt balesetek nagyrészt három okra vezethetők vissza: az esetek 23%-ában az alkohol, a kábítószerek és a gyógyszerek fogyasztása vezet a tragédiákhoz.
Franciaországban a közúti balesetek okainál a drogokat és az alkoholt ma már egyértelműen leküzdendő célpontként azonosítják. Nemrég a Közlekedésbiztonsági Minisztériumközi Bizottság (CISR) úgy határozott, hogy szigorítja a kábítószeres vagy alkoholos befolyásoltság alatti járművezetés büntetését. A fiatal, 35 év alatti sofőrök túlreprezentáltak ezekben a halálos kimenetelű autópálya-balesetekben. A jelentésből kiderül, hogy a balesetek 60%-a éjszaka, 42%-a pedig hétvégén történik, emellett a törvényes határérték duplája a járművezető véralkoholszintje.
A fáradtság szintén régóta a halálos balesetek egyik vezető oka, és mára a második leggyakoribb ok, a halálesetek 18%-áért felelős.
Az elmúlt öt évben állandónak mondható a gyorshajtás, mely az éjszaka történt halálos kimenetelű balesetek 16%-át okozza. A fiatal, 35 év alatti járművezetők ezeknél is felülreprezentáltak. Ők teszik ki a végzetes ütközést okozó gyorshajtók felét.
Szintén a halálos kimenetelű balesetek 16%-ának bekövetkezéséhez vezetett a figyelmet elterelő tevékenység. Így a mobiltelefon vagy a GPS használata. Megdöbbentő, de a sofőrök egy része az útvonal ismeretében e-mailek olvasására vagy írására használják ki ezt az időt. A tanulmány úgy fogalmaz, hogy az út az irodájukká válik.
Az autópályákon a halálos kimenetelű balesetek 17%-át gyalogosok szenvedik el. Ezeknek az eseteknek a 65%-ánál akkor történik tragédia, amikor valaki elhagyja a sérült járművet, 22%-ban pedig akkor, amikor a gyalogos megpróbál átkelni a sztrádán.
Végül az ASFA jelentése kiemeli azt is, hogy 2022 fekete év volt a hálózatnál dolgozó munkatársak számára. Négy ember, az autópályacégek két munkatársa, egy csendőr és egy autómentő cég alkalmazottja halt meg az autópályákon.
2022-ben 169 baleset történt, amelyekben az autópálya-fenntartó cég 16 munkatársa sérült meg, közülük 12-t ütött el egy jármű az úton. Az ezzel járó kockázatok tudatában a kormány a legutóbbi CISR elnökségi ülésén jelezte, hogy fontolóra veszi egy új típusú eszköz bevezetését: egy akusztikus radart, amely figyelmezteti az autósokat, amikor az úton dolgozó embereket közelítik meg.
M. GY.
FOTÓ: INTERNET