Helyszínelők: Autószerelőként is nézi a balesetet
Kovács Gábor zászlós tizenöt éve a Bajai Rendőrkapitányság helyszínelője. Eredeti szakmája autószerelő, így egy-egy balesetnél eleve teljesen másképp áll a járművekhez, mint a kollégái.
Határőrként szerelt fel a Kiskunhalasi Határőr Igazgatósághoz. Akkor még nem sejtette, hogy hamarosan a közlekedésrendészeten folytatja pályafutását.
– Egyik nap szolgálatot láttam el a kollégámmal, amikor újságolta nekem, hogy másnap Bajára megy traffizni. Mondtam neki, hogy biztosan csak ugrat. Miután kiderült, nem tréfál, kértem, hogy kérdezze meg, van-e még hely, mert akkor én is megyek. Ez 2008 februárjában történt, márciusban már forgalom-ellenőrző járőr voltam a Bajai Rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályán. Eredeti szakmám autószerelő, így a járművek kiskorom óta vonzottak. Néhány hónap múlva már baleseti helyszínelőként dolgoztam. Az akkori mentorom, Tuchardt István főtörzszászlós látott bennem fantáziát. Amikor járőrként kimentem egy baleseti helyszínre segíteni, figyeltem a helyszínelő kollégákat, hogy mit csinálnak. Annyira érdekelt, hogy még szolgálat után is maradtam. A mentorom úgy gondolta, hogy jó helyszínelő válna belőlem. Megkérdezték, szeretném-e csinálni. Azt válaszoltam rá, megpróbálom. Vonzott a fényképezés, a jövés-menés az autók között. Mindig is nyüzsgő gyerek voltam. Azóta is ezt csinálom. Sok versenyen indultam már baleseti helyszínelőként, többször megyei második helyezést értem el, három országos versenyen pedig a megyét képviseltem. Aztán tavaly adódott egy lehetőség, és elvégeztem a motorosrendőr-képzést is.
Autószerelői képesítésének baleseti helyszínelőként is nagy hasznát veszi.
– Ha történik egy baleset, teljesen másképpen vizsgálom át az autót, mint a kollégáim. Amennyiben az okozó azt állítja, hogy a baleset műszaki hiba miatt történt, akkor autószerelőként kezdem kikérdezni és átnézni a kocsit, hogy megtudjam, valóban műszaki hiba váltotta-e ki. Történt egy baleset, amelynél az autó átsodródott a szembejövők sávjába, és ott ütközött egy másik gépkocsival. A sofőr azt állította, hogy a gépjármű irányíthatatlanná vált, és nemrég volt szerelőnél vele. Amikor a kocsit felhúztuk a trélerre, alá világítottam, és láttam, hogy egy gömbfejbiztosító csavar kiesett, ezért ugrott ki a gömbfej a helyéről, így valóban irányíthatatlan volt az autó. Biztos voltam benne, hogy valóban műszaki hibás balesetként kell indítanunk az eljárást.
De megesett az is, hogy egy rossz helyen lerobbant autó tulajdonosának nyújtott segítséget.
– Munkaközi szünetre mentem volna, amikor előttem egy autós a körforgalomban kirakta a vészvillogót. Megálltam mögötte, és megkérdeztem, mi a baj. Elmondta, hogy beesett a kuplung, nem tud továbbhajtani. Segítettem neki félretolni a kocsit. Közben észrevettem, hogy csöpög belőle az olaj. Azonnal tudtam, mi lehet a baj. Megszereltem, így továbbmehetett a járművel. Később levelet kaptam a sofőrtől, amelyben megköszönte a segítségemet.
A legjobban az szokta megviselni, ha gyerek sérül meg.
– Volt olyan anyagi káros baleset, amelynek egy kisgyerek is részese volt. Nem sérült meg, de nagyon megijedt. Próbáltuk megnyugtatni. Miután megtörtént az elsődleges intézkedés, beültettük a szolgálati autóba, és megmutattuk neki, mivel kell bekapcsolni a kék lámpát, mi hogyan működik. Ezután feloldódott.
RÁDI MÓNIKA
FOTÓ: RENDŐRSÉG