Hét fok alatt téligumin guruljunk!

Létrehozás dátuma:
Feltöltő szerv:
Zsaru Magazin

Október 18-án kezdődött a Látni és látszani kampány, amiben az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottsága egy fontos témára és az egyén szerepére hívja fel a figyelmet. A www.latnieslatszani.hu oldal hasznos tanácsokat ad, hogyan készüljünk a télre. Emellett fontos az is, hogy min gurulunk.

Hazánkban a hétköznapi autósok számára nem kötelező a téligumi. Így a többség a józan belátása szerint dönt, hogy tart-e két garnitúra gumit, vagy négy évszakosat használ. Persze vannak, akik kijelentik, hogy Magyarországon úgysem esik hó, minek lecserélni a nyárit. Valóban, csak pár havas nap szokott lenni, de egy dolgot elfelejtenek az ilyen kijelentésnél: a téligumi nemcsak havas úton hasznos, hanem nyirkos, téli időben is. A nyári gumiabroncs 7 fok alatt rideggé válik, és kisebb a tapadása. A nyári- és a téliguminak más-más az összetevője. A tapadást befolyásolja a hőmérséklet. A nyári gumiabroncs mintázatában és anyagában is jelentősen eltér a télitől. Lehet ezt úri huncutságnak gondolni, de tesztek, illetve a saját tapasztalatok is bizonyítják, óriási különbség van a két típus között.

téli

Számos tesztet lehet megnézni az interneten, hogy mekkora a különbség a gumiabroncsok között. Aki józanul gondolkodik, annak már ennyi is elég ahhoz, hogy ősszel lecserélje a nyáriakat télire.

Persze a választék óriási, a pár ezrestől a százezer forint fölöttiig található gumiabroncs. A vásárlásnál meghatározó a pénztárca vastagsága, hogy mekkora összeget bír el a családi kassza. De a legolcsóbbakat nem tanácsos megvenni, mert azok gyenge minőségűek. Érdemes az interneten nézelődni erről, hogy az igényeknek legmegfelelőbbet vegye meg az ember. Egy téli/nyári gumiszettet ugyanis nem egy évre veszünk. Figyelni kell arra is, hogy az újonnan vásárolt gumiabroncs új legyen. Az úgynevezett DOT-szám segít ennek a megfejtésében. Ha azt látjuk, hogy 3319, ez azt jelenti, hogy 2019 33. hetében gyártották. Egy gumiabroncs élettartama mintegy tíz év. A gyártástól számított három esztendeig „friss” gumiabroncsról beszélünk, ötéves koráig „újról”.

Vásárlás előtt végig kell gondolni, hogy mennyit használja valaki a kocsit télen. Keveset vagy egyáltalán nem, esetleg sokat jár hosszú utakra, rendszeres a hegyekben az autózás. Ezeket mind figyelembe kell venni, és egy szakember is segíthet ebben. Előfordulhat, hogy valaki keveset használja az autót télen, és megfelel egy négy évszakos gumiabroncs is. De csak annak ajánlható ez a megoldás, aki télen ritkán használja a kocsit, és az igazán havas időben nélkülözni tudja a járművet. Ha a legzordabb időben is autóba kell ülni, mindenképpen téli abroncsokra kell váltani!

Mire kell még figyelni a vásárlás után? A tárolásra, ha esetleg valakinek van helye, tartsa otthon, de léteznek gumihotelek is. Igaz, ezért fizetni kell, de kényelmesebb, mint cipelni, otthon tárolni, kerülgetni az abroncsokat. Figyelni kell a guminyomásra, az esetleges sérülésekre is. Vezetés közben figyelmeztető jel lehet, ha az autó valamelyik irányba húz. A rossz futómű-beállítás miatt még a legdrágább gumiabroncs felülete is rövid idő alatt elkopik, és lehet újat venni.

MÁTYÁSI GYÖRGY

FOTÓ: ZSARU-ARCHÍV,  INTERNET

téli

 

<< Vissza az előző oldalra