Látásjavítás
"Zsaru Magazin - 2014. augusztus 27."
Nem mindegy, mi van a fejben. Sok hivatásnál az sem, hogy mi van rajta, mármint a fejen. A helikopterpilóták hetekig teszteltek, mielőtt döntöttek. az eredmény: a Készenléti Rendőrség helikoptervezetői számára hat darab F4949 típusú éjjellátó készüléket és 12 darab új fejlesztésű Gentex sisakot rendszeresítettek.
– Az új sisakok és éjjellátó készülékek precízebb munkavégzést tesznek lehetővé – mondja Leskó István alezredes, a Készenléti Rendőrség Különleges Szolgálatok Igazgatósága Légirendészeti Parancsnokságának pilótája. – Az F4949-es a legszínvonalasabb amerikai haditechnikai fejlesztés, profi képalkotása biztonságosabb repülést, nagyobb hatékonyságot garantál. A régebbi modelleknél a kép gyakran szemcsézett, „szennyezett” volt, az új technológia megfelelő beállítással kristálytiszta látványt ad. Igaz, zöld színben, de azt meg lehet szokni. A korábbi technika rosszul reagált a hirtelen megjelenő nagy fénymennyiségre, például egy reflektorra, azt is sokszorozva továbbította az emberi szembe. Ez az eszköz már szűri a szélsőségesen erős fényt.
A sisakról lehajtható, apró távcsőre emlékeztető képalkotó beállítása néhány mozdulat; a szemgolyók egymástóli távolságát kell fixálni, azután némi finomhangolás a lencséken, és máris tökéletesen kivehető táj vagy városkép tárul a szemlélődő elé. A modern eszköz egyetlen csillag vagy akár egy kilométerekre lévő lámpatest fényét képes felerősíteni úgy, hogy a pilóták tisztán láthatnak a legvastagabb, tintasötét éjben is.
– Az éjjellátót használva mindig ketten repülünk egy gépen – magyarázza Ötvös László alezredes, a Készenléti Rendőrség oktató-berepülő pilótája. – A szem előtt néhány centiméterre elhelyezkedő eszköz korlátozza a perifériás látást. A pilótapárok egymást kiegészítve, a horizontot megosztva figyelik az eléjük táruló látványt, az esetlegesen felbukkanó tereptárgyakat. Folyamatos rádiókapcsolatban informáljuk egymást a látottakról, ez az összeadott tájékozódás biztonságos manőverezést tesz lehetővé. Az éjjellátó nem zárja el a teljes látómezőt, alatta kipillantva tudjuk kontrollálni a fedélzeti műszereket.
A sötétben tapogatózásra számos helyen szükség lehet, a készenlétis helikopteresek a Siófok-Kiliti reptérről felszállva helyi feladatokat és távoli küldetéseket is ellátnak. A határrendészeti járőrözés éppúgy napi rutin számukra, mint a cirkálás a Balaton fölött. A kis szerkezet „látványosan” bizonyít: naplemente után, a lámpafényben fürdő Siófokot elhagyva az éjjellátón át smaragdzöld árnyalatokban tűnnek fel a tihanyi hegyek.
– Az éjjellátó használata a kutató-mentő feladatok ellátásában nélkülözhetetlen. Katasztrófahelyzetekben, árvíznél, illegális határátlépők felderítésében, autópálya fölötti járőrözésben vagy követésben – sorolja Gyenei Zoltán alezredes, parancsnokhelyettes, főpilóta. – Kiegészíti az egyéb kutatóberendezéseket, a reflektorokat. Bűnözők elleni akcióban alkalmazható más fényforrások nélkül. Tökéletesen el tudjuk sötétíteni a gépet, ha éppen arra van szükség.
Az éjjellátókkal egyszerre szereztek be vadonatúj sisakokat is, a Gentex szintén a legkorszerűbb tengerentúli fejlesztés.
– A régi sisakjaink nem voltak megfelelőek zajszigetelés, komfort és súly szempontjából, emellett kommunikációs rendszerük hibái miatt is megérettek a nyugdíjazásra – mondja Kiss Barnabás százados, helikoptervezető. – Az új sisaknál szempont volt, hogy matt bevonatot kapjon, a lakkozott felület zavarná az éjjellátót. Az egyenruhával harmonizáló sötétkék színt a magyar rendőrség kérte a gyártótól. Számos repült órányi tesztüzem során, minden kolléga véleményét figyelembe véve, választottuk ki a Gentexeket. Termoplasztikus belső kiképzése lehetővé teszi, hogy a koponyával érintkező betétet kicsit felmelegítve mindenki a saját fejformájának megfelelő, egyedi kialakítású, kényelmes-biztonságos védőfelszerelést „alkosson”. Ezekre a sisakokra gyorscsatlakozóval fogatjuk fel az éjjellátókat, amiket nappali használatban egy mozdulattal eltávolíthatunk. A sisak és az éjjellátó összsúlya két kilogramm. A nyak igénybevételének csökkentése érdekében az éjjellátó a sisak elejére kerül, míg az akkumulátort a sisak hátuljára függesztjük fel, ellensúlyozva az éjjellátó súlyát. A korábbi sisakok súlyuk, kialakításuk miatt egy óra repülés után kényelmetlenné váltak, az újakat – némi túlzással – észre sem vesszük, hogy a fejünkön van.
Szilágyi Attila
Fotó: Szabó lászló