Sorompó a mellkason
Tavaly csökkent a balesetek száma a vasúti átjárókban, idén ismét emelkedni kezdett. Mint maga a sorompó: egyszer lenn, egyszer fenn. Pedig csak egy kis figyelem kellene, valamint a KRESZ szabályainak a betartása. És akkor nem lepődünk meg, hogyan kerül a mellkasunkra egy sorompó…
Gurul egy elektromos kerékpár Kál településen a vasúti átjáró felé. Az e-kerékpár nem nagy, akárha valami nyuszimotoron ülne, aki vezeti. A villanybiciklis mintha csukott szemmel közlekedne, a vasúti átjárónál ugyanis sem a tilos jelzést, sem a lehajtott félsorompót nem látja, egyszerűen nekimegy, pedig a sorompó nem kicsi, a látási viszonyok is jók, ki tudja, mire gondolt, min ábrándozott a költő… Aki, miután mellkasával letörte a félsorompót, inog, lassít, kacsázik, megáll. A közterületi kamera által készített és a napokban nyilvánosságra hozott felvételen látható még az is, hogy miután leszállt a járműről, a vasúti sínekről pedánsan eltakarítja, azaz keresetlen egyszerűséggel az út szélére hajítja a letört félsorompót.
Az eset tavaly októberben történt, a férfi ellen a napokban emeltek vádat. A vád tárgya a közlekedés biztonsága ellen gondatlanságból elkövetett vétség. A bűncselekmény büntetési tétele egy évig terjedő szabadságvesztés. Az Egri Járási Ügyészség most benyújtott vádiratában a büntetlen előéletű vádlottal szemben pénzbüntetés kiszabására tett indítványt. Az elkövetőnek szerencséje volt.
Valami szerencsés fordulatban reménykedett és a tavalyi statisztikákat látva kicsit fellélegzett a MÁV, valamint örültek a rendőrség közlekedésbiztonsággal foglalkozó szakemberei is. Tavaly ugyanis a MÁV hálózatán, a vasúti átjárókban történt balesetek száma jelentősen csökkent a 2022. évihez képest. 2023-ban a KRESZ megszegése vagy a közlekedők figyelmetlensége miatt 61 baleset történt vasúti átjáróban, amely a megelőző év adataival összehasonlítva egyharmaddal kevesebb. Ehhez minden bizonnyal hozzájárult a MÁV Érj haza biztonságban! elnevezésű kampánya is, amelyet a vasúttársaság 2022 tavaszán indított el. Sajnos a csökkenés nem folytatódott, sőt. A MÁV vasúti átjáróiban idén januárban eddig kétszer annyi balesetet regisztráltak, mint a tavalyi év azonos időszakában. Azaz a balesetek száma ismét emelkedni kezdett. Az első hónap eddigi hét balesete szerencsére csupán könnyű sérülésekkel járt, az ok pedig jellemzően újra a figyelmetlenség és a KRESZ megszegése volt. Hiába a tilos jelzés, hiába a leeresztett sorompó, ügyességükben vagy a szerencsében bízva sokan ennek ellenére megpróbálnak átjutni a sínek túloldalára, mások egyszerűen elméláznak, úgy hajtanak rá az éppen lezárt sínekre. Miközben valamennyi szabálytalankodó és ábrándozó sofőr, gyalogos, kerékpáros tudja, hogy a vonattal szemben nincs esélye. Pedálos Moszkviccsal a markológép ellen… És mégis. A lámpa tilos jelzést mutat, de az elektromos kerékpár jön, jön és jön. A vezetője pedig csak akkor lepődik meg, amikor a mellkasán egy sorompót talál, ami induláskor mintha nem lett volna ott.
T. Z.
FOTÓ: FREEPIK