Színpadtól az iskoláig

Létrehozás dátuma:
Feltöltő szerv:
Zsaru Magazin

A zenén keresztül lopta be magát a gyerekek szívébe Fejsze József, az Ideál Zenekar alapítója és frontembere, aki néhány éve iskolaőrként dolgozik a Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda, Általános Iskola és Kollégiumban.

Fejsze József még a katonaság évei alatt kezdett el zenélni, majd megalakította az Ideál elnevezésű együttest. 1989 októberében léptek fel először, azóta viszont már bejárták az országot, sőt, Erdélyben, Németországban és a Felvidéken is megfordultak már. A repertoárjukban pop-, rockszámok is tartoznak, de főleg mulatós zenét játszanak. Egy születésnapi partira ugyanúgy elmennek, mint egy több száz fős falunapra. Többször szerepeltek már a tévében is, négy évig voltak láthatók a Muzsika, később a Zenebutik, majd a Hamzai Bálint és barátai műsorában. Időközben néhányan kiváltak az együttesből, így 2018 óta már csak a fiával zenélnek.

Fejsze József iskolaőr

A feldolgozásokon kívül saját számokat is előadnak.

– Huszonegy dalt írtam eddig, mindegyik egy kis szelet az életemből, a legtöbb a szerelemről szól – meséli. – Leülök a billentyűzet elé, aztán beugrik valami, elkezdem az első sort, és utána már jön is a többi. Az egyik nagy slágert, a Göndör a haja című dalt mindössze 17 perc alatt írtam, amíg a vonattal Szigetvárról Merenyébe értem. Ez a szám 2003-ban felkerült Postás Józsi lemezére is, ő vitte sikerre. Aranylemez lett. Aztán jött a Covid, és én kezdtem felélni a tartalékaimat. Munkát kellett találnom, de egész életemben csak azt csináltam, amit szeretek. Először börtönőrnek szerettem volna menni, de már túlléptem a korhatárt, nem vettek fel. Akkor ajánlották az induló iskolaőri munkát, de még nem tudtam, miről van szó. Jelentkeztem, elvégeztem a képzést, és felvettek. Azt gondoltam, majd bekerülök egy gimnáziumba vagy egyetemre, ahol majd a zenéhez is lesz utánpótlás, de ehelyett egy speciális általános iskolába kerültem, ahova sajátos nevelésű igényű gyerekek járnak. Először megijedtem, mit fogok ott csinálni, hogyan fogom kezelni a gyerekeket. A diákok egy hét után már tudták, hogy ki vagyok. Jöttek oda hozzám: „Józsi bácsi, láttuk a YouTube-on!” A zenén keresztül beloptam magam a szívükbe. Az első egy évem azzal ment el, hogy mindenkivel személyesen elbeszélgettem. Egy év után már ismertem mind a kilencven tanulót. Nemcsak a nevüket tudtam, és azt, hogy kik a szüleik, melyik osztályba járnak, de azt is, kit mit szeret. Ha reggel bejönnek, már látom rajtuk, jól aludtak-e, boldogok-e aznap, vagy van valami gondjuk. Szép lassan megismertem ezt a különleges világot. A gyerekek hatására kinyílt a szívem. Naponta legalább ötven ölelést kapok tőlük. A diákok tudják, hogy bármikor bizalommal fordulhatnak hozzám, én segítek. Amikor idekerültem sok volt a konfliktus a gyerekek között, amit tettlegességgel szerettek volna megoldani. Ahogy kicsengetnek, én már ott vagyok körülöttük, a zsibongóban vagy a fiúvécé előtt, ahol a nézeteltéréseket szokták rendezni. Amint látom, hogy probléma van, azonnal közbeavatkozom. Félrehívom őket, és megkérdezem, mi a baj, és még mielőtt bármi kialakulhatna, elsimítom a konfliktust. Megpróbálom kibékíteni a feleket, arra buzdítom őket, hogy fogjanak kezet, kérjenek egymástól bocsánatot, ne maradjon bennük tüske. A gyerekek már annyira bíznak bennem, hogy olyan információkat is megosztanak velem, amit a tanárokkal nem. Akár otthoni, akár iskolai dolgokról is legyen szó. Arra is volt már példa, hogy ezen információk alapján fontos dolgokra derült fény.

Fejsze József iskolaőr

Fejsze Józsefék az iskolai farsangon is játszottak.

– A gyerekek már napokkal előtte lobbiztak, milyen számokat szeretnének. Teljesen meglepett, hogy a gyerekdalok egyáltalán nem érdekelték őket, azonban a mulatós zenék szövegeit kívülről fújták, együtt énekeltek velünk. Sokat köszönhetek az iskolának, a tanároknak és a gyerekeknek. Itt tanultam meg, mi az értékrend.

RÁDI MÓNIKA

FOTÓ: RENDŐRSÉG

<< Vissza az előző oldalra