Új bázis a monori kihajtónál
Márciusban a motorosok is megjelentek az utakon. A rendőr motorosok néha a téli időszakban is gépre pattannak, de a jó idő beköszöntével rendszeresen teljesítenek szolgálatot. A köztes időben pedig átülnek a szolgálati autóba, illetve, ha kell, motorral biztosítanak.
Vass Tamás alezredessel, a Pest Vármegyei Rendőr-főkapitányság forgalomfelügyeleti osztályvezetőjével egyrészt azért találkoztunk, mivel nyakunkon a motorosszezon, másrészt márciusban átadták az M4-es autóút monori kihajtójánál az autópálya-rendőrség új épületét.
– A támogató alosztályt 2018-ban ideiglenesen a gödöllői autópálya-alosztályhoz helyezték – mondja Vass Tamás alezredes. – A péteri autópálya-alosztályt pedig az újhartyáni – régi nevén dabasi – épületbe. Öt évvel ezelőtt már tudtuk, hogy hozzálátnak az építkezéshez, végül idén március 16-án kezdődött az átköltözés. Az egyik legnagyobb előny, hogy az M4-es autóutat könnyebb elérni.
Az osztályvezető büszkén vezet körbe minket az új épületben. Néhány helyiségben még látni ugyan, hogy nem fejeződött be a költözés, de olyan érzése van az embernek, mintha a jövőben járna. Lesznek, akik emiatt irigykednek majd, hogy micsoda modern épületbe költöztek, de ez természetes. Nem általános ugyanis, hogy egy, a mai elvárásoknak egyébként teljesen megfelelő épületnél – nem csak rendőrséginél – számítógép vezérel mindent. Egy monitor előtt ülve mindent lehet ellenőrizni, beállítani. Látni például, hogy hány fokos a padló hőmérséklete, hány fokra állították be a klímát, a hőszivattyút. Ha nyitva marad valamelyik ablak, akkor a klíma automatikusan kikapcsol. A kétszintes épületben az emeleten irodák, férfi- és női öltöző, konyha, étkező, zuhanyzó és mosdó található. Kialakítottak ügyfélfogadót, szerverszobát és tárgyalót, ahol az eligazításokat lehet tartani. Az épület „agya” egy külön helyiség, ami már majdnem terem méretű. Ott van a melegvíz-tartály, a hőlégbefúvó, a víztisztító és a napelemrendszer, egy nagy dobozban az érzékelők – mintha kisebb űrközpontban lennénk. Természetesen a földszint akadálymentesített. Ott található a garázs is: külön hely a motoroknak és négy állás az autóknak. A bukósisakokat és a hozzájuk tartozó bluetoothos töltőket külön polcokra lehet tenni. A rendőrmotorok többsége kétéves, BMW 1250 RT. Az utóbbi idők legnagyobb eseménye, a pápalátogatás is szóba kerül.
– Az igaz, hogy ez nagyon nagy esemény volt, ráadásul három napig tartott, azonban megvan a rutin a kollégákban, így emiatt külön nem kellett készülnünk – magyarázza az alezredes. – De mindig fel kell eleveníteni a tudást. Évente tartunk megújító vizsgákat, és van lehetőség arra is, hogy vezetéstechnikai pályán gyakoroljunk.
A motoros rendőrök rendszeresen továbbadják a tudásukat. A szezon kezdetekor például a Hungaroringen tartanak oktatást civil motorosoknak. A tréningek népszerűségét mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy pillanatok alatt betelnek a helyek. Emellett pedig rendszeresen megjelennek az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottsága által szervezett motoros rendezvényeken, ahol tanácsokat adnak a többi motorosnak.
MÁTYÁSI GYÖRGY
FOTÓ: BÉRES ATTILA