Veteránokkal jubilált a DADA
A rendőrség biztonságra nevelő iskolai programja harminc évvel ezelőtti indulásának három oktatója is pódiumra lépett a jubileumi konferencián, melyet a Rendőrségi Igazgatási Központban rendeztek december 5-én DADA-oktatók, mentorok és vármegyei koordinátorok részvételével.
A rendszerváltozást követően hazánk rendőri vezetése kiemelt hangsúlyt fektetett a bűnmegelőzésre, és a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK), illetve a Veszprém Vármegyei Rendőr-főkapitányság javaslatára az amerikai rendőrség D.A.R.E. (Drug Abuse Resistance Education) programjának mintájára szerveződött az általános iskolások biztonságra nevelése azzal a céllal, hogy gyerekek ne váljanak bűncselekmények áldozataivá, illetve elkövetőivé. A DADA (Dohányzás – Alkohol – Drog – AIDS) program pedagógiai érzékű, avagy ilyen előképzettségű egyenruhások közreműködésével indult, és közülük hárman is eljöttek a jubileumi konferenciára, ahol Oláh-Paulon László alezredessel, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) bűnmegelőzési osztályának vezetőjével pódiumbeszélgetésen is részt vettek.
– A legtöbb megkeresett iskola vezetősége szívesen vette a kezdeményezést, de olyan tanintézmények is akadtak, ahol nem nézték jó szemmel, hogy rendőrök „tanárnak állnak”. Ez persze alábbhagyott, miután részt vettem a tantestületi ülésen és a szülői értekezleten – idézte fel Csonka Györgyi ny. ezredes, az ORFK bűnmegelőzési és áldozatvédelmi osztály egykori vezetője, aki a BRFK bűnmegelőzési osztályának előadójaként kezdte járni a fővárosi iskolákat 1993-ban. Pontosabban már 1992-ben, mert próbaév előzte meg a DADA indulását, és 2008-as nyugdíjazását követően munkavállaként 2014-ig vett részt a DADA menedzselésében. – Az ezredforduló évében hagytam fel az oktatással, de ez az időszak most is jelen van az életemben. Azóta is sokan ismertek fel, és üdvözöltek szeretettel azok közül a gyerekek közül, akiket egykor biztonságra neveltem. Talán a legkülönlegesebb élményem az volt, amikor a DADA indulásának tizedik évfordulóján egy középiskolában tartottam foglalkozást, és egy diáklány majdhogynem szó szerint mondta vissza azt, amit nyolcadikos általános iskolásként tanult tőlem.
– Csak kezdetben tapasztaltunk ellenérzést, utána már az iskolák valósággal versengtek, hogy a programba bekerüljenek, alig győztük képezni az oktatókat. Szerencsére sokan jelentkeztek. Persze a legnagyobb pozitívum az volt, hogy a gyerekeknek is tetszett, hogy a rendőr bácsitól bármit kérdezhetnek. Sosem felejtem, amikor siserahad várt az iskola kapujában – emlékezett dr. Diószegi Gábor ny. alezredes, az ORFK bűnmegelőzési és áldozatvédelmi osztály egykori főelőadója, aki 1999-ig volt DADA-oktató. – Utána nyugdíjazásomig a Belügyminisztériumban szolgáltam, ahol az egyik kollegám egykor a DADA-s tanítványom volt, és emlékezett is rám.
– A mai napig rám köszönnek egykori tanítványok. Utcán vagy üzletben is megszólítanak – árulta el Heiter Sándor ny. alezredes, aki a Veszprém Vármegyei Rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési osztályvezetőjeként vonult nyugállományba. – A próbaévvel együtt öt esztendőn át tartottam biztonságra nevelő és bűnmegelőzési foglalkozásokat általános iskolásoknak szerte a megyében, és mindenhol azzal kezdtem, hogy mit keres itt egy rendőr bácsi. A lányom iskolájában egy kollega tartott ilyen oktatást, és utána a gyerekem számonkérte rajtam, hogy amikor én tartok foglalkozást, elmondom-e mindazt, amire őt megtanította az a rendőr bácsi, aki náluk járt. Ebből tudtam, hogy a kisiskolások nagyon fogékonyak az ilyen jellegű tájékoztatásra.
– Egykori kollegáim nevében is mondhatom, hogy a DADA-foglalkozások alatt több gyerektől is hallottuk, hogy rendőr szeretne lenni, és tudom, hogy ezt többen valóra is váltották, mert a képzések során sokan mondták, hogy általános iskolásként ők is részesültek ilyen oktatásban – fűzte hozzá Csonka Györgyi. – Ma már módosított tematikával zajlik a DADA program. A biztonságra nevelés és a kábítószer-prevenció mellé felzárkózott az internetbiztonság, de egyvalami változatlan maradt: a gyerekek elé kiálló rendőrnek el kell nyerni a bizalmukat. Visszagondolva, számomra azok voltak a legszebb pillanatok, amikor átéreztem, hogy megbíznak bennem és felnéznek rám. Hamar észrevettem, hogy a gyerekeknek tetszik az a határozottság, amivel kényesebb témákról beszéltem, például arról, hogy idegenek megérinthetik-e őket. Olyanra is volt példa, hogy egymást csitították, hogy amit mondok, azt jól hallják.
Harminc év alatt több mint 1150 rendőrt képeztek ki DADA-oktatásra, és eddig közel 2500 iskola és 320 ezer diák vett részt a készség- és képességfejlesztő, helyes önértékelésre nevelő, önbecsülést építő programban, melynek célja, hogy a gyermekek mindenkor felismerjék a veszélyhelyzeteket, és megkülönböztessék a pozitív, illetve negatív befolyásolásokat. Ki tudják számítani döntéseik és cselekedeteik következményét, eredményét, továbbá képesek legyenek ellenállni még a kortársaiktól érkező csábításnak és kínálásnak is. A konfliktushelyzeteiket pedig úgy oldják meg, hogy abból kikerülve ne érezzék vesztesnek magukat. A DADA-t az évtizedek során négyszer korszerűsítetek: a részévé vált többek között a felkészítés az internet és a média veszélyeire, valamint a kommunikáció és a konfliktuskezelés.
SZ. Z. J.
FOTÓ: SZABÓ GABRIELLA